Proje Ekibi |
Halil İbrahim KAYA
Kafkas Üniversitesi, Türkiye Projedeki Rolü: Araştırmacı |
Proje Türü | Yükseköğretim Kurumları Tarafından Destekli Bilimsel Araştırma Projesi |
Proje No | - |
Proje Konusu | Düşünme eğitimiyle ilgili oluşan bilgi birikimi, kuram ve uygulama arasında boşluklarınoluşmasına neden olmaktadır. Bu doğrultu da eğitimde bireyleri bağımsız öğrenenkonumuna getiren temel unsur olan öğretmenlerin eğitimi günümüzde giderek artan birönem kazanmaktadır. Öğretmen eğitiminde, özellikle üst düzey düşünme becerilerininkullanılmasında, kuramsal çerçeve sağlayan bilişsel koçluk, bireyin kendinin vediğerlerinin düşüncelerini ve problem çözme kapasitelerini şekillendirmeye ya dayeniden biçimlendirmeye uğraşan çalışma ve düşünme yolları ve stratejileri dizisişeklinde ele alınmaktadır. Öğrencilerine düşünme becerilerini kullanabilme konusundaöğrenme rehberliğini yapacak olan öğrenen öğretmenlerin kendileridir. Bugereksinimden hareketle projede kendisinin ve öğrenme sürecinin farkında olan, üstdüşünme süreç ve becerilerinin kullanımında bilişsel koçluk ve rehberli öğrenmedesteğini sağlayabilecek öğrencilerinin yetişmesinde etkin bir konumda olacak olanöğrenen öğretmen adaylarına gerekli farkındalığın oluşturulup bilgi ve becerilerinkazandırılması amaçlanmaktadır. Bu doğrultu da 2016-2017 eğitim öğretim birinciyarıyılında Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören üçüncü sınıföğrencilerinden belirlenen (23) kişilik örnekleme bilişsel koçluk kuramına dayalı öğretimtasarımı uygulanmıştır. Bu kapsamda öğretmen adayı eğitimi, öğrenci bilgilendirme vebilinçlendirme çalışmaları, Kafkas Üniversitesi çapında ortaya konulan somut verilerışığında sosyal sorumluluğu yüksek bilimsel bir çalışma hedeflenmiştir. Öğretmenadaylarında üst düzey düşünme becerilerinde, bilişsel koçlukta ve rehberli öğrenmedesteğinde bir farkındalık oluşturarak, ileri de kendi öğrencilerinde de üst düzey düşünmebecerilerini kazandırmak ve bilişsel farkındalık becerilerini oluşturmak projenin bir başkahedefi olarak ele alınmaktadır. Araştırmada, deneme modellerinden “Tek grup öntestsontestkontrol grupsuz deney deseni” kullanılmıştır. Araştırmada kontrol grupsuz öntest- son test modeline uygun olarak önce araştırmacılar tarafından araştırma deneklerine‘‘Bilişsel Farkındalık Ölçeği’’ (BFÖ) ve “Eleştirel Düşünme Ölçeği” (EDÖ), SosyalYapılandırmacılık (SYÖ), Öğretmen Mesleki Değerler Ölçeği (ÖMDÖ), SanatsalDenetim (SD) uygulanmıştır. Deneysel işlemin sonunda deneklere ‘‘Bilişsel FarkındalıkÖlçeği’’ (BFÖ) ve “Eleştirel Düşünme Ölçeği” (EDÖ), Sosyal Yapılandırmacılık (SYÖ),Öğretmen Mesleki Değerler Ölçeği (ÖMDÖ), Sanatsal Denetim (SD) tekraruygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının bilişsel koçluğa dayalıöğretim tasarımına dayalı proje çalışmasının sonucunda bilişsel farkındalık becerilerinintoplam da (t(22)=-2,160, p.05) ve değerlendirme boyutunda (t(22)=-2,141, p.05)önemli bir etkiye sahip olduğu görülmektedir. Eleştirel düşünme becerilerini toplam,denence kurma ve kanıta dayalı karar verme boyutlarında önemli bir etkiye sahip şekildeetkilediği görülmektedir. Proje öğretmenlik mesleki değerlerini toplam da, kişiseltoplumsal sorumluluk ve farklılıklara saygı boyutlarında önemli bir şekildeetkilemektedir. Ancak proje çalışmasının sonucunda bilişsel koçluğa dayalı öğretimtasarımı sosyal yapılandırmacılık ve aktif öğrenme ortamları ölçeği ve sanatsal denetimölçeklerinin hiçbir boyutunda anlamlı bir etki oluşturmamıştır. |
Proje Durumu | Tamamlandı |
Başlangıç Tarihi | 23-10-2015 |
Bitiş Tarihi | 23-03-2018 |