Tez Türü |
Yüksek Lisans |
Ülke |
Türkiye |
Kurum/Üniversite |
Kafkas Üniversitesi |
Enstitü |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Anabilimdalı |
Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı |
2011 |
Öğrenci Adı ve Soyadı |
Murat KORUCUK |
Tez Danışmanı |
YRD. DOÇ. DR. İKRAM ÇINAR |
Türkçe Özet |
Osmanlı İmparatorluğu döneminde kurulmaya başlayan ve günümüzde önemli tartışma konularından birisi haline gelen özel dershanelerin sayıları, her geçen gün artmaktadır. Yarattığı istihdam ve eğitime sağladığı destek açısından özel dershaneler, Türk eğitim sistemi içerisinde önemli bir yere sahiptir. Buna rağmen özel dershanelere ilişkin bugüne kadar yapılmış olan araştırma sayısı da çok azdır.Bu araştırmanın amacı, Kars'ta dershanelere giden yükseköğretime geçiş sınavlarına hazırlanan öğrencilerin dershanelerde aldıkları eğitimin yeterliğine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada, tarama modeli ile mevcut durum ortaya konulmaya çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak anket formu geliştirilmiştir. Anketin geçerliği ve güvenirliği sınandıktan sonra Kars Merkez'de Nisan ? Mayıs 2010 tarihleri arasında uygulanmıştır.İstatistiksel çözümlemeler, Kars'ta, Özel FEM Dershanesi, Özel Özen Final Dergisi Dershanesi, Özel Kavram Dershanesi ve Özel Kars Çözüm Dergisi Dershanesi öğrencisi olan 248 kişilik gruba uygulanan ankete dayalı olarak yapılmıştır. Çözümlemelerde tanımlayıcı istatistikler t testi, F testi ve L.S.D. (Least Significant Difference) testi teknikleri kullanılmıştır.Anket ile ölçülebilen eğitim yeterliği dört boyuttan oluşmaktadır. Bu boyutlar; dershane öğretmenlerinin pedagojik formasyon yeterliği, dershane öğretmenlerinin alan yeterliği, dershanelerde uygulanan yükseköğretim sınavlarına hazırlık yeterliği ve dershanelerdeki mevcut fiziksel durumun yeterliğinden oluşmaktadır. Veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda, yükseköğretime geçiş sınavlarına hazırlanan dershane öğrencileri, dershane öğretmenlerinin pedagojik formasyon yeterliğini, dershanelerde uygulanan yükseköğretim sınavlarına hazırlık yeterliğini ve dershanelerdeki mevcut fiziksel durumun yeterliğini orta düzey yeterlik olarak değerlendirmişlerdir. Öğrenciler dershane öğretmenlerinin alan yeterliğini ise üst düzey yeterlik olarak belirtmişlerdir.Yükseköğretime geçiş sınavlarına hazırlanan dershane öğrencileri, dershane öğretmenlerinin pedagojik formasyon bilgilerini ders esnasında kullanışını, dershanelerde uygulanan yükseköğretim sınavlarına hazırlık çalışmalarının ve dershanelerdeki mevcut fiziksel durumun yeterli düzeyde olduğu görüşüne kısmen katılmaktadırlar. Ancak bu öğrenciler öğretmenlerinin alan bilgilerinin yeterli olduğu görüşüne diğer boyutlara oranla daha fazla katılmaktadırlar.Araştırmadaki boyutlar arasında cinsiyet, lise başarı durumu, yükseköğretime geçiş sınavlarına hazırlandığı puan türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ancak, boyutlar ile öğrenim durumu değişkeni arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır.Sonuç olarak; dershane öğrencileri, öğretmenlerinin alanlarında yeterli bilgi birikimine sahip ancak eğiticilik özelliklerinin orta düzeyde olduğunu belirtmiş, dershanenin fiziksel durumunu ise yeterli bulmuşlardır.Anahtar Kelimeler: Özel Dershane, Yükseköğretim, Üniversiteye Geçiş Sınavı, Eğitim, Türk Eğitim Sistemi. |
İlgilizce Özet |
The number of private courses, began to be established during the Ottoman Empire and become an important topic for discussion nowadays, is increasing day by day. Private courses has an important place in Turkish education system in terms of employment and training support. However, the number of research have been done so far for private courses is very insufficient.The purpose of this research is to reveal the ideas of students prepared for transition to higher education exam about the competence of education they received from private courses. In the study, it is tried to expose the current situation with scanning model. A questionnaire was developed for data collection. After the validity and reliability of the questionnaire was tested, it was conducted in the centre of Kars between April and May 2010.Statistical analysis was based on the scale conducted to a group, consisting of 248 students from Private FEM course, Private Özen Final Dergisi Course, Private Kavram Course and Private Kars Çözüm Course in Kars. In analyses, descriptive statistics t test, F test and LSD (Least Significant Difference) test techniques were used.The competence of education measured by questionnaire consists of four dimensions. These dimensions are the pedagogical competence of course teachers, the adequacy of course teachers, the adequacy of preparation for higher qualification exams performed in courses and the adequacy of current physical condition of courses. As a result of the analysis on the data, the course students prepared for transition to higher education examinations, assessed the pedagogical competence of course teachers, the adequacy of preparation for higher qualification exams performed in courses and the adequacy of current physical condition of courses as medium-level proficiency. Only, they expressed the adequacy of course teachers as a high-level proficiency.Students, who prepare for transition to higher education exam in private courses, partly shared the opinion that the usage of course teachers? pedagogical information during the lesson, the preparation for higher qualification exams performed in courses and the adequacy of current physical condition of courses was sufficient.But, these students have shared the opinion much more that their course teachers? adequacy was sufficient in proportion to the other dimensions.As a result, significant differences were found between dimensions according to the variables as gender, the type of high school, a student graduated from or still studying in, high school achievement, the type of score that one prepared for transition to higher exam. But a significant difference was not found between dimensions and the variable of education level.Consequently; the students of private teaching institution have regarded their teachers as people who have enough knowledge in their own domain, but the level of their instructiveness functions as medium and the physical condition of the private teaching institution as sufficient.Key Words: Pivate Teaching Institution, Higher Education, Universty Entrance Exam, Education, Turkish Education System. |