img
img
Sağlık profesyonellerine tehlikeli atık yönetimi hakkında verilen eğitimin bilgi düzeylerine etkisi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Fen Bilimleri Enstitüsü
Anabilimdalı Disiplinlerarası İş Sağlığı ve Güvenliği Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2025
Öğrenci Adı ve Soyadı Özlem KARABULUTLU
Tez Danışmanı DOÇ. DR. NERİMAN MOR
Türkçe Özet Bu araştırma sağlık profesyonellerine tehlikeli atık yönetimi hakkında verileneğitimin bilgi düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla ön test- son test yarı deneyseltasarımda gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini Kafkas Üniversitesi SağlıkAraştırma ve Uygulama Hastanesinde çalışan sağlık profesyonelleri oluşturmuş olupörnekleme 116 sağlık profesyoneli dahil edilmiştir. Veriler `Bilgi Formu` ve`Tehlikeli Atık Yönetimi Ön Test- Son Test Formu` ile toplandı. Katılımcılaratehlikeli atık yönetimi eğitim verilirken beyin fırtınası, soru-cevap anlatım tekniği,düz anlatım, rol play öğretim teknik ve yöntemleri ile powerpoint sunusu kullanıldı.Ön test ve son test yapıldı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı analizler,`Independent Sample t Testi` `Eşleştirilmiş Örneklem t Testi` ve `One-WayANOVA` kullanıldı. Araştırmada katılımcıların çoğunluğunun atık yönetimihakkında bilgi sahibi olduğu, eğitim aldığı ve atık torbalarını ve renklerini bildiğibulunmuştur. Ön test sonucunda puan ortalaması düşük bulunan katılımcıların eğitimsonrası son test puanı daha yüksek saptanmıştır. Ön test ve son test puan ortalamalarıarasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Yaş ve meslekgrubuna göre ön test puan ortalamalarında istatistiksel açıdan anlamlı ilişkisaptanmıştır (p<0.05). Atık bilgi ve eğitim durumuna göre ise ön test ve son test puanortalamalarında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık görülmedi (p>0.05). Sonuçolarak sağlık profesyonellerinin tehlikeli atık yönetimi hakkında bilgi düzeyleridüşük olup verilen eğitim sonrası bilgi düzeylerinin arttığı belirlenmiştir. Bu durumverilen eğitimde kullanılan öğretim tekniklerinin eğitimi daha kaliteli ve etkiliolmasını sağladığını göstermektedir. Sağlık profesyonellerine tehlikeli atık yönetimihakkında sürekli ve öğretim tekniklerinin kullanıldığı eğitimler verilmesiönerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Atık, bilgi, sağlık profesyonelleri, tehlikeli atık, yönetim
İlgilizce Özet This study was conducted using a pre-test and post-test quasi-experimental design todetermine the effect of training given to health professionals about hazardous wastemanagement on their knowledge levels. The study population consisted of healthcareprofessionals working at the Health Research and Application Hospital of KafkasUniversity, and the sample included 116 healthcare professionals. Data werecollected using a `Knowledge Form` and a `Hazardous Waste Management Pre-testand Post-test Form.` While providing training on hazardous waste management toparticipants, teaching techniques and methods such as brainstorming, question-and-answer presentations, straightforward explanations, role-playing, and PowerPointpresentations were used. Pre-tests and post-tests were administered. Descriptiveanalyses, the `Independent Sample t-Test,` `Paired Sample t-Test,` and `One-WayANOVA` were used to evaluate the data. The study found that the majority ofparticipants had knowledge about waste management, had received training, andknew the types and colors of waste bags. Participants who scored low on the pre-testhad higher scores on the post-test. The difference between the pre-test and post-testaverage scores was found to be statistically significant (p<0.05). A statisticallysignificant relationship was found between pre-test scores and age and occupationalgroup (p<0.05). However, no statistically significant difference was observedbetween pre-test and post-test scores based on waste knowledge and education status(p>0.05). In conclusion, it was determined that the knowledge levels of healthprofessionals regarding hazardous waste management were low and that theirknowledge levels increased after the training. This shows that the teachingtechniques used in the training made the training more effective and of higherquality. It is recommended that health professionals receive continuous training onhazardous waste management using teaching techniques.Keywords: Waste, knowledge, health professionals, hazardous waste, management

Paylaş