Tez Türü | Doktora |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Atatürk Üniversitesi |
Enstitü | Eğitim Fakültesi |
Anabilimdalı | Sınıf Öğretmenliği |
Tez Onay Yılı | 2023 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Mükremin DURMUŞ |
Tez Danışmanı | Prof. Dr. Durmuş KILIÇ |
Türkçe Özet | Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi konusuna yönelik teknolojik pedagojik alan bilgisi gelişimlerinin incelenmesidir. Yöntem: Yapılan bu çalışmada gelişmiş karma araştırma yaklaşımı desenlerinden müdahale deseni kullanılmıştır. Araştırma Türkiye'de bir devlet üniversitesinde 4. sınıfta öğrenim gören 62 sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Nicel veri toplama aracı olarak "Matematik İçin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği" kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerini Belirlemeye Yönelik Ders Planı İnceleme Şablonu", "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerini Belirlemek İçin Kullanılan Ders Gözlem Formu" kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarıyla "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerini Belirlemek İçin Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" kullanılarak görüşmeler yapılmış ve görüşmeler yapılmıştır. Nicel ve nitel veri toplama araçları müdahale öncesi süreçte kullanıldıktan sonra bütün öğretmen adaylarına matematik öğretiminde TPAB'ye yönelik 6 haftalık müdahale programı uygulanmış ve müdahale programı sonrasında nitel veri toplama araçları tekrar kullanılmıştır. Nicel verilerin analizi için "ilişkili örneklemler için t-testi" kullanılmıştır. Bulgular: Nicel bulgulara göre müdahale öncesi öğretmen adayları Teknoloji Bilgisi (TB), Teknolojik Pedagoji Bilgisi (TPB), Teknolojik Alan Bilgisi (TAB) ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) bileşenlerinde "biraz yeterliyim" düzeyindedirler. Pedagoji Bilgisi (PB), Alan Bilgisi (AB), Pedagojik Alan Bilgisi (PAB) ve Bağlam Bilgisi (BB) bileşenlerinde "oldukça yeterliyim", düzeyindedirler. Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) genelinde ise "oldukça yeterliyim" düzeyindedirler. Müdahale öncesi nitel bulgulara göre sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi özelinde kullanılabilecek teknolojilerden haberdar olmadıkları ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) düzeylerinin tanıma öncesi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Müdahale sonrası nicel bulgulara göre öğretmen adayları TB bileşeninde "biraz yeterliyim" düzeyindedirler. PB, AB, TPB, TAB, PAB ve TPAB bileşenlerinde "oldukça yeterliyim" düzeyindedirler. BB bileşeninde "tamamen yeterliyim" düzeyindedirler. TPAB genelinde ise "oldukça yeterliyim" düzeyindedirler. Müdahale sonrası nitel bulgulara göre öğretmen adayları genel olarak kabul ve uyarlama düzeyindedirler. Sonuçlar: Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik Teknolojik Pedagojik Alan Bilgileri (TPAB) müdahale öncesi ve müdahale sonrası bulgulara göre karşılaştırıldığında TPAB düzeylerinde bir artışın olduğu görülmüştür. Nicel bulgulara göre puan ortalamalarındaki artış istatistiksel olarak anlamlı ve son test lehinedir. Nitel bulgulara göre ise öğretmen adaylarının TPAB bileşenlerinde bir artışın olduğu görülmüştür. Nicel ve nitel bulgular birbirini destekler niteliktedir. Yürütülen müdahale programının öğretmen adaylarının TPAB'lerine olumlu olarak yansıdığı tespit edilmiştir. |
İlgilizce Özet | he Aim of this research is to examine the development of classroom teacher candidates' technological pedagogical content knowledge regarding mathematics teaching. Method: In this study, intervention design, one of the advanced mixed research approach designs, was used. The study was conducted with 62 pre-service primary school teachers studying in the 4th grade at a state university in Turkey. "Technological Pedagogical Content Knowledge Scale for Mathematics" was used as a quantitative data collection tool. "Lesson Plan Review Template for Determining the Technological Pedagogical Content Knowledge of Prospective Classroom Teachers" and "Lesson Observation Form for Determining the Technological Pedagogical Content Knowledge of Prospective Classroom Teachers" were used as qualitative data collection tools. In addition, interviews were conducted with the prospective teachers using the "Semi-structured Interview Form for Determining the Technological Pedagogical Content Knowledge of Prospective Classroom Teachers". After the quantitative and qualitative data collection tools were used in the pre-intervention process, a 6-week intervention program for TPACK in mathematics teaching was applied to all pre-service teachers and qualitative data collection tools were used again after the intervention program. A "Paired Samples T-Test" was used to analyze quantitative data. Findings: According to the quantitative findings, pre-service teachers were "somewhat proficient" in Technology Knowledge (TK), Technological Pedagogical Knowledge (TPK), Technological Content Knowledge (TCK) and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) components. They are at the level of "quite proficient" in Pedagogical Content Knowledge (PCK), Content Knowledge (CK), Pedagogical Content Knowledge (PCK) and Context Knowledge (CK) components. In Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), they are at the level of "quite proficient". According to the pre-intervention qualitative findings, it was determined that pre- service primary school teachers were not aware of the technologies that could be used in mathematics teaching and their Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) levels were at the pre-recognition level. According to the quantitative findings after the intervention, pre- service teachers were at the level of "somewhat competent" in the TB component. They are at the level of "quite proficient" in PC, CK, TPK, TCK, PCK and TPACK components. They are at the level of "fully proficient" in the IC component. They are at the level of "quite proficient" in TPACK. According to the post-intervention qualitative findings, pre-service teachers were generally at the level of acceptance and adaptation. Conclusions: Based on the research results, it was seen that there was an increase in the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) levels of the teacher candidates when comparing their TPACK for mathematics teaching according to the pre-intervention and post- intervention findings. According to the quantitative findings, the increase in mean scores is statistically significant and in favor of the post-test. According to the qualitative findings, it was observed that there was an increase in the TPACK components of the teacher candidates. Quantitative and qualitative findings support each other. It can be asserted that the intervention program has a positive impact on the TPACK of teacher candidates. |