img
Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Anabilimdalı Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2021
Öğrenci Adı ve Soyadı Alpaslan AYDIN
Tez Danışmanı DOÇ. DR. LEVENT TANYERİ
Türkçe Özet Araştırmanın amacı: Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma; 2019-2020 öğretim yılının güz ve bahar döneminde Kafkas Üniversitesinde Fen- Edebiyat Fakültesinde (1899 bayan ve 1610 erkek, toplam 3509 öğrenci) ve Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda (351 bayan ve 564 erkek, toplam 915 öğrenci) üniversite öğrenimi gören öncelikle tabakalı örneklem yoluna gidilerek 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinden tekrar tesadüfi örnekleme yoluyla 302 erkek, 198 bayan olmak üzere toplam 500 öğrencinin çalışma grubunu oluşturmasıyla gerçekleştirilmiştir.Yöntem: Bu çalışma nicel bir araştırma olup araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak iki bölümden oluşan ölçek kullanılmıştır. Ölçeğin birinci bölümünde araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, ikinci bölümünde ise Riggio (1989) tarafından geliştirilen ve Yüksel (1998) tarafından Türkçeye uyarlanan sosyal beceri ölçeği kullanılmıştır.Öğrencilerin kişisel özelliklerinin, spor yapan ve spor yapmayanlarda sosyal beceri düzeylerine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışmanın örneklem büyüklüğünü hesaplamada, her değişken için Power (testin gücü) en az %80 ve 1. tip hata %5 alınarak belirlenmiştir. Çalışmadaki sürekli ölçümlerin normal dağılıp dağılmadığına Kolmogorov-Smirnov (n>50) ve Skewness-Kurtosis testleri ile bakılmış ve ölçümler normal dağıldığından dolayı parametrik testler uygulanmıştır. Çalışmadaki sürekli değişkenler için tanımlayıcı istatistikler; ortalama, standart sapma, minimum, maksimum; kategorik değişkenler için ise sayı ve yüzde olarak ifade edilmiştir. Ölçek sorularının güvenirlik (reliability) analizi kapsamında Cronbach's Alpha katsayıları hesaplanmıştır. Ölçek ve alt boyutlarının toplam puanları dikkate alınmıştır. Kategorik gruplara göre `ölçümlerin` karşılaştırılmasında `Bağımsız T-testi` ve `Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)` yapılmıştır. Varyans analizini takiben farklı grupları belirlemede `Tukey testi` kullanılmıştır. Ölçekler arası ilişkileri belirlemede `Pearson korelasyon katsayıları` hesaplanmıştır. Kategorik değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemede ise Ki-kare testi kullanılmıştır. Hesaplamalarda istatistik anlamlılık düzeyi () %5 olarak alınmış ve analiz için SPSS istatistik paket programı kullanılmıştır. Sonuç: Araştırma bulgularına göre çalışma grubunu oluşturan üniversite öğrencilerinin spor yapan ve spor yapmayan grupta ölçekler arası korelasyon analizine göre; istatistik olarak pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Sosyal beceri ölçek alt boyutları karşılaştırma sonuçlarına göre; sosyal kontrol ölçek puanında, spor yapma durumuna göre istatistik olarak anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Spor yapmayanların sosyal kontrol puanları, spor yapanlardan yüksek bulunmuştur. Buna karşın; duyuşsal anlatımcılık, duyuşsal duyarlılık, duyuşsal kontrol, sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlılık ve sosyal beceri toplam puanlarında; spor yapma durumuna göre istatistik olarak anlamlı bir farklılık gözlenememiştir. Spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerin sosyal becerileri ile yaş, öğrenim gördüğü okul türü, öğrenim gördüğü birim, öğrenim gördüğü sınıf düzeyi, spor yapma sıklığı, serbest zamanlarını spor faaliyetleriyle değerlendirme durumu, serbest zamanlarda tercih ettikleri spor değişkenlerinde anlamlı farklılık bulunmaktadır. Buna karşın; spor yapma durumu cinsiyete göre farklılık göstermemektedir.Anahtar kelimeler: Beden Eğitimi ve Spor, Sosyal Beceri, Sosyal Yeterlilik
İlgilizce Özet Purpose of the study: It was aimed to examine the social skill levels of university students who do and do not do sports. Research; In the fall and spring semester of the 2019-2020 academic year, those who studied at the Faculty of Arts and Sciences (1899 female and 1610 male, total 3509 students) and the School of Physical Education and Sports (351 female and 564 male, total 915 students) at Kafkas University, firstly followed the stratified sampling method. The study was carried out by creating the study group of a total of 500 students, 302 male, and 198 female, from 1st, 2nd, 3rd, and 4th-grade students by random sampling again.Method: This study is quantitative research and a survey model was used in the research. A two-part scale was used as a data collection tool. In the first part of the scale, the personal information form created by the researcher was used, and in the second part, the social skills scale developed by Riggio (1989) and adapted into Turkish by Yüksel (1998). In calculating the sample size of this study, which was conducted to examine the effects of students' personal characteristics on the social skill levels of those who do and do not do sports, Power (power of the test) for each variable was determined by taking at least 80% and type 1 error of 5%. Kolmogorov-Smirnov (n>50) and Skewness-Kurtosis tests were used to check whether the continuous measurements in the study were normally distributed, and parametric tests were applied because the measurements were normally distributed.> Descriptive statistics for continuous variables in the study; mean, standard deviation, minimum, maximum; For categorical variables, they were expressed as numbers and percentages. Cronbach's alpha coefficients were calculated within the scope of the reliability analysis of the scale questions. The total scores of the scale and its sub-dimensions were taken into account. `Independent T-test` and `One-Way Analysis of Variance (ANOVA)` were used to compare `measurements` according to categorical groups. `Tukey test` was used to identify different groups following analysis of variance. `Pearson correlation coefficients` were calculated to determine the relationships between the scales. The Chi-square test was used to determine the relationship between categorical variables. The statistical significance level () was taken as 5% in the calculations and the SPSS statistical package program was used for analysis. Conclusion: According to the research findings, according to the correlation analysis between the scales of the university students who make up the study group, in the groups who do and do not do sports; There is a statistically significant positive relationship. According to the results of the comparison of the sub-dimensions of the social skill scale; A statistically significant difference was observed in the social control scale score according to the status of doing sports. Social control scores of those who do not do sports were found to be higher than those who do sports. However; affective expressiveness, affective sensitivity, affective control, social expressiveness, social sensitivity, and social skill total scores; No statistically significant difference was observed according to the state of doing sports. There is a significant difference in the social skills of the students who do and do not play sports, and age, type of school, unit of education, grade level, frequency of doing sports, using their leisure time with sports activities, and the sports variables they prefer in their free time. However; The state of doing sports does not differ according to gender.Keywords: Physical Education and Sports, Social Skills, Social Competence