Tez Türü | Doktora |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kafkas Üniversitesi |
Enstitü | Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
Anabilimdalı | Hemşirelik Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2022 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Berna AKTAŞ |
Tez Danışmanı | DOÇ. DR. NİHAL BOSTANCI DAŞTAN |
Türkçe Özet | Bilişsel davranışçı yaklaşım temelli psikoeğitim programının hemşirelik öğrencilerinin öfke düzeyi ve öfke ifade tarzlarına etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışma ön test son test tekrar ölçümlü randomize kontrollü deneysel tasarımda gerçekleştirildi. Araştırma Temmuz 2021- Ekim 2022 arasında Kars'ta öğrenim gören hemşirelik bölümü öğrencileriyle gerçekleştirildi. Araştırma örneklemini `Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği'nin Sürekli Öfke Alt Ölçeği` puan ortalaması diğer öğrencilere göre daha yüksek olan 59 deney ve 62 kontrol olmak üzere toplam 121 öğrenci oluşturdu. Araştırmada deney grubuna 6 oturum öfkeyle başa çıkma psikoeğitim programı uygulanırken kontrol grubuna herhangi bir girişim uygulanmadı. Araştırmada veriler `Tanıtıcı Bilgi Formu` ve `Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği` ile toplandı. Araştırma verileri SPSS 25 programında analiz edildi. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel metodlar, niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup karşılaştırılması için bağımsız örneklem t testi, tekrarlı ölçümlerde ise ANOVA kullanıldı. Araştırmada deney grubundaki öğrencilerin uygulanan girişim sonrası sürekli öfke, öfke içe vurumu, öfke dışa vurumu puan ortalamalarının istatistiki olarak anlamlı bir şekilde azaldığı ve öfke kontrolü puan ortalamalarının arttığı ve bu etkinin üç ay sonra yapılan takipte devam ettiği belirlendi (p<0.05). Kontrol grubunda sürekli öfke puan ortalamasının istatistiki olarak anlamlı bir şekilde arttığı, girişim sonrası anlamlı bir değişme göstermeyen öfke dışa vurumunun takip ölçümünde arttığı (p<0.05), öfke içe vurumu ve öfke kontrol puan ortalamalarında anlamlı bir değişme olmadığı belirlendi (p>0.05). Sonuç olarak, bilişsel davranışçı yaklaşım temelli psikoeğitim programının hemşirelik öğrencilerinin sürekli öfke, öfke içe vurumu, öfke dışa vurumunu azalttığı ve öfke kontrolünü arttırdığı belirlendi. Anahtar Sözcükler: Hemşirelik Öğrencileri, Psikoeğitim, Bilişsel Davranışçı Yaklaşım, Öfke, Öfke İfade Tarzı. |
İlgilizce Özet | This study was conducted in a pre-test, post-test, follow-up measurement randomized controlled experimental design to determine the effect of cognitive-behavioral approach based psychoeducation program on the trait anger and anger expression styles of nursing students. The research was conducted with nursing department students in the Kars province between July 2021 and October 2022. The study sample consisted of 121 students, including 62 controls and 59 in the experimental group, whose `Trait Anger` subscale average scores on the `Trait Anger and Anger Expression Scale` were higher than other students. In the study, 6 sessions of anger coping psychoeducation program were applied to the experimental group, while no intervention was applied to the control group. The data were collected with the `Introductive Information Form` and `Trait Anger and Anger Expression Scale`. The research data were analyzed in SPSS 25. Descriptive statistical methods were used to evaluate the data, independent samples t-test was used to compare quantitative data between the two groups, and ANOVA was used for repeated measurements. Trait anger, anger in and anger out scores decreased, and anger control scores increased statistically significantly after the intervention in the experimental group, and this effect continued in the follow-up after three months (p<0.05). In the control group, the trait anger score average increased statistically significantly, anger out increased in the follow-up measurement (p<0.05), and there was no significant change in anger in and anger control score averages (p>0.05). In conclusion, the cognitive behavioral approach based psychoeducation program reduced the trait anger, and anger in, anger out and increased anger control of nursing students.Keywords: Nursing Students, Psychoeducation, Cognitive Behavioral Approach, Anger, Anger Expression Style. |