img
Erken çocuklukta öz düzenleme ve problem çözme: Sayı hissinin aracı rolü
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Fen Bilimleri Enstitüsü
Anabilimdalı Matematik Eğitimi Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2023
Öğrenci Adı ve Soyadı Büşra YAŞAR YUSUMUT
Tez Danışmanı DOÇ. DR. ŞÜKRÜ İLGÜN ; DOÇ. DR. ALİ İBRAHİM CAN GÖZÜM
Türkçe Özet Bu çalışmanın amacı, öz düzenleme, sayı hissi ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki ve öz düzenleme ve problem çözme arasında sayı hissinin aracı rolünün incelenmesidir. Araştırma, Kars ilinde bulunan kamuya bağlı bağımsız anaokulu ve anasınıflarında öğrenim gören 5 yaş grubu 244 çocuk ile yürütülmüştür. Araştırmada Wakefield ve İvrendi (2008) tarafından geliştirilen Sayı Kavrama Testi, Erol ve İvrendi (2018) tarafından geliştirilen Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu) ve Kaya vd., (2013) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Problem Çözme Ölçeği kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının güvenirliği test edilmiş ve Cronbach alpha güvenirlik katsayılarının .82 ile .90 arasında olduğu tespit edilmiştir. Bu anlamda kullanılan veri toplama araçlarının geçerli ve güvenilir birer ölçme aracı olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öz düzenleme becerisinin problem çözme ve sayı hissi becerilerini doğrudan ve pozitif yönde etkilediği görülmüştür. Basit etki modeli ile aracı etki modeli karşılaştırılması yapıldığında öz düzenleme ve problem çözme arasındaki ilişkinin azaldığı fakat anlamlı farklılığın ortadan kalkmadığı görülmüştür. Bu ise sayı hissinin öz düzenleme ve problem çözme arasında arası değişken rolü oynadığını bulgulamıştır. Araştırmada önerilen model ve modele ait bulgular literatüre göre incelenmiş, öz düzenleme, sayı hissi ve problem çözme becerilerinin ilişkisi tartışılmıştır.
İlgilizce Özet The aim of the study is to examine the relationship between self-regulation, number sense and problem solving skills, and the mediating role of number sense between self-regulation and problem solving. The research was carried out with 244 children in the age group of five, who were educated in public independent kindergartens and kindergartens in Kars. Number Comprehension Test developed by Wakefield and İvrendi (2008), Self-Regulation Skills Scale (Teacher Form) developed by Erol and İvrendi (2018), and Problem-Solving Scale adapted into Turkish by Kaya et al. (2013) were used in the study. The reliability of the data collection tools was tested, and Cronbach's alpha reliability coefficients were found to be between .82 and .90. Thus, it was determined that the data collection tools used are valid and reliable. The results showed that self-regulation skills directly and positively affect problem-solving and number sense skills. When the simple effect model and the mediator effect model were compared, it was observed that the relationship between self-regulation and problem-solving decreased, but the significant difference did not disappear. This finding indicates that number sense plays an intermediate role between self-regulation and problem-solving. The model proposed in the study and its findings were examined according to the literature, and the relationship between self-regulation, number sense, and problem-solving skills was discussed.