img
Holistik liderliğin öznel kariyer başarısına etkisinde mesleki canlılığın aracılık rolü: Kafkas Üniversitesi'nde bir araştırma
Tez Türü Doktora
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı İşletme Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2022
Öğrenci Adı ve Soyadı Funda TOKUCU
Tez Danışmanı PROF. DR. HÜSNÜ KAPU
Türkçe Özet Kurumlarda liderlik türleri üzerine birçok çalışma olmasına rağmen holistik liderlik türü üzerine az sayıda çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada holistik liderliğin öznel kariyer başarısı üzerindeki etkisinde mesleki canlılığın aracılık rolünün olup olmadığı araştırılmıştır. Bu araştırmada 2020-2021 döneminde Kafkas Üniversitesi'nde çalışan akademisyenlerin holistik liderlik algıları, mesleki canlılıkları ve öznel kariyer başarılarına yönelik çevrimiçi (online) anket çalışması yapılmıştır. İlk olarak teorik kısımda liderlik kavramı, liderlik türleri, liderlik teorileri, holistik liderlik, mesleki canlılık ve öznel kariyer başarısı kavramları açıklanmıştır. Daha sonra holistik liderlik, mesleki canlılık ve öznel kariyer başarısı değişkenleri ile ilgili analizler yapılmış ve bulgular incelenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 18 ve AMOS 18 Paket Programları kullanılmıştır. Çalışmada çevrimiçi anket yöntemiyle 345 örnekleme ulaşılmış, olasılıksız örneklem yönteminden olan kota örneklem yöntemi kullanılmıştır. Ölçeklerin güvenilirlik, geçerlilik ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmış, ölçekler güvenilir ve geçerli bulunmuştur. Hipotezlerin testi için ise korelasyon ve yapısal eşitlik model analizleri yapılmıştır. Analiz sonucu holistik liderliğin mesleki canlılıkla arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki, öznel kariyer başarısı ile de pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. YEM ile yapılan analizde yapı geçerli bulunmuş, mesleki canlılığın tam aracı role sahip olduğu tespit edilmiştir. Demografik değişkenlere ilişkin Bağımsız Örneklem T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi yapılmış, analiz sonucu elde edilen bulgularda unvan açısından mesleki canlılık değişkeninde anlamlı farklılık bulunmuş, eğitim durumu açısından ise holistik liderlik, mesleki canlılık ve öznel kariyer başarısı değişkenlerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
İlgilizce Özet Although there are many studies on the types of leadership in institutions, few studies have been conducted on the holistic leadership type. In this study, it was investigated whether professional vitality has a mediating role in the effect of holistic leadership on subjective career success.In this research, an online survey was conducted on the holistic leadership perceptions, professional vitality and subjective career achievements of academicians working at Kafkas University in the period of 2020-2021. First, the concept of leadership, leadership types, leadership theories, holistic leadership, professional vitality and subjective career success are explained in the theoretical part. Then, analyses were made on the variables of holistic leadership, professional vitality and subjective career success and the findings were examined.SPSS 18 and AMOS 18 Package Programs were used in the analysis of the research data. In the study, 345 samples were reached with the online questionnaire method, the quota sampling method was used, the reliability, validity and confirmatory factor analyses of the scales were made, and the scales were found to be reliable and valid. Correlation and structural equation model analyses were performed to test the hypotheses. As a result of the analysis, a positive, moderate and significant relationship was found between holistic leadership and professional vitality, and a positive, low-level relationship with subjective career success. In the analysis made with SEM, the structure was found to be valid, and it was determined that professional vitality had a full mediator role. Independent Sample T Test and One-Way Analysis of Variance were performed regarding demographic variables, and in the findings obtained as a result of the analysis, a significant difference was found in the variable of professional vitality in terms of title, and significant differences were found in the variables of holistic leadership, professional vitality and subjective career success in terms of educational status.