img
Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin politik okuryazarlık becerilerinin incelenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı İlköğretim Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2019
Öğrenci Adı ve Soyadı Haldun Mete ASLAN
Tez Danışmanı DOÇ. DR. YAŞAR KOP
Türkçe Özet Üst düzey bir beceri olarak değerlendirilen politik okuryazarlık becerisi, sadece yetişkin insanlara hitap etmemektedir. Aksine henüz küçük yaşlardan itibaren bu becerinin insanlara kazandırılması elzem görünmektedir. Çünkü insanlar hangi yaşta olursa olsunlar, vatandaşı oldukları ülkenin kanunları ve politikaları onların hayatlarını etkilemektedir. Hatta sadece kendi ülkelerinde değil başka ülkelerde cereyan eden olaylar bile vatandaşların hayatı üzerinde bir etkiye sahiptir. İşte bu noktada vatandaşların sadece olaylardan ve politik süreçlerden etkilenen değil aynı zamanda politik konuları bilen ve bu bilgisiyle politik süreçlerde yer almak isteyen aktif bireyler olması istenmektedir. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersleri ise bireylerin aktif vatandaşlar olarak yetişmesinde birer mihenk taşı konumundadır. Zira Politik okuryazarlığın, 2017 yılında güncellenen Sosyal Bilgiler Öğretim Programı'nda bir beceri olarak kendine yer bulması anlamlıdır.Yukarıda anlatılan sebeplerden dolayı bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama (survey) modeli ile ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin politik okuryazarlık becerileri incelenmeye çalışılmıştır. Bu maksatla bir politik okuryazarlık ölçeği geliştirilmiştir. Bu ölçekle birlikte öğrencilerin politik davranış, politik bilgiye yönelik algı, gündemi takip etme ve insan haklarına yönelik bilinçleri ölçülmek istenmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin politik davranış bakımından nispeten olumlu ama diğer boyutlar açısından orta düzeyde beceriye sahip olduğu görülmüştür. Bununla birlikte öğrencilerin politik okuryazarlık becerileri üzerine daha derinlemesine araştırmalar yapılması bu becerinin öğrencilere kazandırılması noktasında zorunluluk taşımaktadır.Anahtar Kelimeler: Politik okuryazarlık, sosyal bilgiler, politika, insan hakları.
İlgilizce Özet Political literacy skill, regarded as a higher level skill, is not only adressed to the adults. On the contrary, to make all people gain these skills is seen crucial. Because a country's laws and politics affect the citizens of this country regardless of the citizens' ages. Events that occur not only in their country but also in other countries have influences on the lives of the citizens. In this regard, citizens are not viewed as people who are only affected by the events and political processes of a country, but they are expected to be knowledgeable on the political issues and to attend to political processes. Social studies and social science lessons are the cornerstones for growing individuals to be active citizens. In this respect, placing political literacy in Social studies Teaching Program which is updated is meaningful. Because of the reasons explained above, in this study, political literacy skills of 7th grade students have been investigated through Survey method, as a quantitative research method. In this respect, a political literacy scale has been developed. Students' political acts, their perceptions on political knowledge, following the agenda and their consciousness related to human rights have been measured through this scale. Results have shown that the students have positive views related to political acts, however, their skills regarding other dimensions are found to be medium-level. Besides, doing in-depth researches based on students' political literacy skills and making students gain these skills are vitally important. Keywords: Political literacy, social studies, politics, human rights