img
Öğretmenlerin liderlik yönelim algılarının incelenmesi: Kars ili örneği
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2014
Öğrenci Adı ve Soyadı Kürşat SENGER
Tez Danışmanı YRD. DOÇ. DR. HALİL İBRAHİM KAYA
Türkçe Özet 21. yüzyılın ilk çeyreğinde hızla gelişen ve her alanda küreselleşme sürecinin yaşandığıbir dünyadaeğitim uygulamaları veyetiştirilecek insan nitelikleri de bu hıza, bu değişime uyum sağlamasını zorunlu hale getirmişti. Günümüz insanın daha etkin ve alanında yetkin bir birey haline gelmesinde maruz kaldığı eğitim süreçlerindeki öğretmenlerin yönetme, yönlendirme ve liderlik becerileri önemli bir rol oynamaktadır.Bu bağlamda bu araştırmanın amacı, Kars ilmerkezide görev yapan lise öğretmenlerinin liderlik yönelim algılarının incelenmesidir.Araştırmada genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Kars merkezdebulunan 14 devlet lisesi ve 1 tanede özel lise olmak üzere 15 lise okullarındagörev yapan500 lise öğretmenleri, çalışma grubu ise, Kars merkezdefarklı branşlardave lise düzeyinde görev yapmakta olan tesadüfü yöntemle seçilmiş 165'i erkek ve 145'i kadın toplam 310 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak öğretmenlerin liderlik düzeylerini belirleyebilmek için; Bolman ve Deal (1991) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlanması Dereli (2002) tarafından yapılan LİDERLİK YÖNELİM ÖLÇEĞİ (LYÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, t-testi ve Kruskall Wallis H testleri kullanılmıştır.Elde edilen verilere göre öğretmenlerin cinsiyet, yaş, medeni durum, branş, öğrenim durumu, öğretmenlik yapma süresi ve yaşadığı yerleşim yeri değişkenleri ile liderlik yönelimleri boyutları arasında anlamlı fark olmadığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler:Liderlik yönelimi, lise öğretmeni, eğitim liderliği
İlgilizce Özet In the world where there has been a rapid growth and a globalisation process in every part in the first quarter of 〖21〗^st century, educational applications and the qualifications of people who will be trained forced everybody accord to this speed and change. The teachers direction, orientation and leadership skills have an importent role in individuals life in means of their becoming more effective and skillful in their own sector.The aim of this study is to examine the teachers leadership orientation perception who work as a high school teacher in the center of Kars.İn the study general scanning method has been used. The universe of the study includes 14 state and a private high school and 500 teachers. The study group includes 165 male and 145 female teachers who have been selected randomly, in total 310 teachers. In the study as a data collecting tool Leadership Orientation Scale (LYÖ) which has been developed by Bolman and Deal (1991) and adopted to Turkish by Dereli (2002) has been used. In analysing of the data descriptive statistics, t-test and Kruskall Wallis H tests have been used.According to the data obtaired from the study, there is not any meaningful difference between the variants of gender, age, marital statun, branch, state of education, period of being a teacher where they live and their dimension of leadership orientation.Keywords: Leadership tendency, high school teacher, education leadership