Tez Türü | Yüksek Lisans |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kafkas Üniversitesi |
Enstitü | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Anabilimdalı | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2015 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Metin KARTAL |
Tez Danışmanı | YRD. DOÇ. DR. HALİL İBRAHİM KAYA |
Türkçe Özet | Bu araştırmada `Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamalarına İlişkin Algılarının İncelenmesi` amaçlanmıştır. Bu araştırma, Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları (THU) algılarının tespitine yönelik nicel verilerin kullanıldığı tarama modelinde betimsel bir çalışmadır.Çalışma evreni 2014 - 2015 Öğretim yılında Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrenimlerine devam eden ve topluma hizmet uygulamaları dersini almış ve almamış toplam 2961 Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmanın grubu ise söz konusu seçkili örneklem yollarından amaçsal örneklem yollarından olan ölçüt örneklem ile THU dersini almış farklı bölümlerden 497 Öğretmen Adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Demir, Kaya ve Taşdan (2014) tarafından geliştirilmiş `Topluma Hizmet Uygulamaları Ölçeği` ve `Demografik Bilgi Formu` uygulanmıştır. `Topluma Hizmet Uygulamaları Ölçeği` Demir, Kaya ve Taşdan (2014) tarafından geliştirilmiş olup 33 maddeden ve demografik bilgiler kısımlarından oluşmaktadır. Demir, Kaya ve Taşdan (2014) tarafından veriler üzerinde yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, güvenirlik çalışmaları kapsamında maddelerin iç tutarlık (Cronbach Alpha) katsayıları incelenmiştir. Analizler sonucunda `Düşünme süreç ve becerileri`, `Farkındalık`, `Fayda` alt boyutlarından oluşan 33 maddelik bir ölçme aracı elde etmişlerdir. Toplam varyansın %55,046'sını açıklayan boyutlara ilişkin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayılarının toplamda .93, birinci faktörde .90, ikinci faktörde .92, üçüncü faktörde .73 olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamalarından aldıkları toplam puanlarına bakıldığında daha önce herhangi bir topluma hizmet uygulamasına katılma durumuna göre anlamlı farklılaşmanın olduğu; bölümlerine, cinsiyetlerine, öğretim türüne, mezun olduğu lise türüne, anne-baba eğitim düzeyine, yaşamının büyük bir kısmını geçirdiği ve ikamet ettiği yere göre ve üniversite öğrenimi sürecinde topluma hizmet uygulamasına katılma durumuna göre anlamlı farklılaşmanın olmadığı görülmüştür. |
İlgilizce Özet | The aim of the study is to analysis on the Perceptions of Kafkas University Prospective Teachers on Community Service-Learning. This is a descriptive study in survey model, which aims to determine the perceptions of Prospective Teachers on Service-Learning using quantitative data. The population of this study is 2961 full-time undergraduate students, who have taken `Community Service-Learning` lecture or not from Faculty of Education, Kafkas University in 2014 – 2015 Academic Year. The group of this study was selected using simple purposeful sampling randimization, which is one way to measure sample in a simple way and is composed of 497 prospective teachers, who have taken Community Service-Learning Lecture and are from the different departments. In this study; `Community Service Activities Scale` developed by Demir, Kaya, and Taşdan (2014) and Personal Information Form are used as a scaling tool. Demir, Kaya, and Taşdan (2014) analyzed that a 33-item instrument with `Thinking Processes and Skills`, `Awareness` and `Benefit` subscales was developed as a result of the analyses conducted. Cronbach Alpha internal consistency co-efficiency that explains 55,046 % of the total variance was found .93 for the first factor, .90 for the second factor, and .73 for the third factor.As a result of data, when evaluating the total point of `Community Service Activities Scale`, only is there significant difference in terms of a variable named as `Participating situation in any Community Service-Learning before`; is there no significant difference in terms of the departments, genders, mode of education, type of high school, education level of parents, place of the prospective teachers, who have spent the bigger part of their life, and place of residence, and participating situation in any Community Service-Learning during university-long. |