Tez Türü | Yüksek Lisans |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kafkas Üniversitesi |
Enstitü | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Anabilimdalı | Batı Dilleri ve Edebiyatları Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2019 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Murat DAŞTAN |
Tez Danışmanı | PROF. DR. GENCER ELKILIÇ |
Türkçe Özet | Bu çalışma, Kars Merkez Ortaokullarında Görev Yapan İngilizce Öğretmenlerinin Tükenmişlik Düzeylerini belirlemek amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Kars Merkez'de 2018-2019 eğitim-öğretim yılında devlet ortaokullarında çalışan 62 öğretmen ve örneklemini ise 54 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Anket Formu ve Maslach Tükenmişlik Envanteri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda veriler SPSS 20 paket programında analiz edilerek yorumlanmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin yaş ortalaması 28.14±3.58 (Min.:23, Max.:38) olup, % 85.2'si kadındır. Çalışmaya katılanların % 92.6'sı lisans mezunu olup, çalışmaya katılanların büyük çoğunluğunun (% 42.6) 1-5 yıl arası çalışma süresi vardır. % 92.6'sı öğretmenliği isteyerek seçmiş, % 90.7'si öğretmenliği isteyerek sürdürmekte ve % 87.0'si mesleği bırakmayı düşünmemektedir. % 85.2'si etkili öğrettiğini düşünüp, yarısından biraz fazlası (% 51.9) öğretmenlikte stres düzeyini orta olarak belirtmiştir. Bu araştırmadaki İngilizce öğretmenlerinin duygusal tükenmesinin (X̄ = 22.55) orta, kişisel başarı azlığının (X̄ = 16.40) orta, duyarsızlaşmasının (X̄=9.61) düşük olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda cinsiyet, yaş, medeni durum, çocuk varlığı, maddi durum, haftalık ders saati ve okulda öğretmenlik harici görev varlığı değişkenlerinin öğretmenlerin tükenmişlik düzeyini istatistiksel olarak etkilemediği (p>0.05) görülürken; eğitim durumu, çalışma süresi, öğretmenliği isteyerek seçme, öğretmenliği isteyerek sürdürme, öğretmenliği bırakma düşüncesi ve öğretmenlikte stres düzeyi değişkenlerinin öğretmenlerin tükenmişlik düzeyini istatistiksel olarak etkilediği (p<0.05) görülmüştür. |
İlgilizce Özet | This study was conducted as cross-sectional in order to determine the burnout levels of English Language Teachers working at secondary schools in Kars province. The population of the study consisted of 62 teachers working at secondary schools in 2018-2019 education year in Kars and 54 teachers participated in the study. A questionnaire form and Maslach Burnout Inventory were used to collect data. At the end of the study data were analysed and interpreted by using SPSS 20 software program .The mean age of the teachers participated to the study is 28.14±3.58 (Min.:23, Max.:38) and 85.2 % of them are women. 92.6% of them have a bachelor's degree and (42.6%) of the participants have a working time between 1 to 5 years. 92.6% of them have chosen their profession willingly, 90.7 % of them continues teaching intentionally and 87.0% of them do not have an idea of leaving from the profession. 85.2% of them think that he/she teaches effectively, a few more of the half ( 51.9% ) of them expressed their stres level moderate in teaching profession. In this study it has been seen that the emotional exhaustion of the English Language Teachers' is moderate (X̄ = 22.55), their personal accomplishment is moderate (X̄ = 16.40) and their depersonalization is low (X̄=9.61).At the end of the study it has been seen that the variables which includes gender, age, marital status, having children, economical status, weekly course hours and having a duty excluding teaching do not statistically affect the level of burnout (p>0.05), while educational status, working time, choosing the profession willingly, maintain the teaching profession intentionally, the idea of leaving from the profession and variables of stress level in teaching statistically affect the teachers' burnout levels (p<0.05). |