img
İlköğretim 8. sınıf rehberlik programı eğitsel ve mesleki gelişim kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2012
Öğrenci Adı ve Soyadı Mükremin DURMUŞ
Tez Danışmanı YRD. DOÇ. DR. AHMET ÖZMEN
Türkçe Özet Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim 8. sınıf rehberlik programı eğitsel ve mesleki gelişim kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Araştırmada ?tarama modeli? kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kars il merkezi ilköğretim okullarında 2010-2011 eğitim-öğretim yılında görev yapan 38 sınıf rehber öğretmeni oluşturmuştur. Ankete katılan öğretmenlere 18 maddelik 5'li likert türü bir anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler ki-kare testi ve % ve f hesaplamaları ile yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda uygulanmakta olan rehberlik programının (1) geleceğin mesleklerinin öğrencilere tanıtılmasının genel olarak başarılı olduğu, (2) mesleklerin gerekliliklerinin (eğitim, yetenek ve kişisel özellikler) öğrencilere kavratılması konusunda yeterli olmadığı, (3) iş başvurusu için özgeçmiş yazma konusunda genel olarak başarıya ulaştığı, (4) öğrencilerin mesleki amaçlara ulaşma konusunda (genel ortaöğretim, mesleki ve teknik programları değerlendirme) tam olarak başarı gösteremediği, (5) ilköğretim sonrası mesleki yaşam için yeterli derecede öğrencilerin bilinçlendirilemediği, (6) öğrencilerin ortaöğretim tercilerini yaparken, yararlanmaları gereken alanlardan (eğitsel ve mesleki gelişim dosyası, test ve test dışı teknikler) tam anlamıyla yararlanamadıkları, (7) programın kazanımlarının tam olarak eğitsel ve mesleki yönlendirmeye katkıda bulunmadığı, (8) programda yer alan bilgilerin öğrenciler için önemli olduğu, (9) kazanımların tam anlamıyla dayanıklı (unutmaya karşı dirençli, uzun süre kullanılabilir) olmadığı, (10) kazanımların gelecekte öğrencilerin işine yaraması konusunda bazı yetersizliklerin olduğu ve bu kazanımların öğrenciler için tam olarak anlamlı olmadığı, (11) kazanımların sunuluş sırasının öğrenme ilkelerine (basitten karmaşığa, yakından uzağa, kolaydan zora) uygun olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
İlgilizce Özet The main aim of this study is to evaluate the gainings about educational/pedagogical and professional development of primary schhool?s 8th years? students? guidance counselling program according to the teachers? point of views. In this study the ?scanning model? was used. The sampling group of this study includes thirty-eight guidance and counselling teachers busy with teaching and helping the students in the primary schools in the centre of Kars during the 2010-2011 academic year. A questionnaire in the form of multiple choice including eighteen questins and five alternatives was applied to the teachers. The data handed evaluated and commended with the help of ?ki-square test? , percentage rate and ?f? test. In and at the end of the study ıt was foud out that the guidance and counselling program to be continued, (1) was generally successful to introduce the professions to the students, (2) unsuccessful on making the students gain the professional necessities and responsibilities (such as education, ability and personal features), (3) successful on writing, givin personal information for applying to a job (post), (4) not complately successful about ganing the professional goals/aims (such as general education, evaluating the professional and thecnical programmes), (5) not successful enough to make them counscious enough for the Professional life after the primary education, (6) not successful to have enough help from some necessary sources and areas when defining their preferences for secondary education (such as educational and Professional developing foils, test and the techniques without tests), (7) didn?t help the students to be directed to choose the more spesific programmes according to their abilities (such as being experts), (8) was important because of the knowledge the studets learned, (9) was weak because of the gainings were not continuing behaviours, (10) was not meaningful becaose the gainings were not strong enough to help the students in the future and the gainings were not meaningful enough for the students, (11) successful on teaching the students according to the pedagogic strategies and methots such as step by step, from easy forms to difficult ones and objectives to subjectrive ones.