Tez Türü | Yüksek Lisans |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kafkas Üniversitesi |
Enstitü | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Anabilimdalı | İşletme Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2017 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Ömer KOÇ |
Tez Danışmanı | YRD. DOÇ. DR. CEBRAİL MEYDAN |
Türkçe Özet | Günümüzde küreselleşme, teknolojik gelişmeler ve refah düzeyinin artması ile birlikte hizmet sektörü hızla gelişim göstermekte ve bu sektörde faaliyet gösteren özel eğitim kurumlarının sayısı da her geçen gün artmaktadır. Bu durum diğer sektörlerde olduğu gibi hizmet sektöründe de rekabet hızını artırmış ve doğru maliyet bilgisine ulaşma ihtiyacını da beraberinde getirmiştir. Bu nedenle, rekabetin temel bir unsuru olan maliyetlerin doğru olarak belirlenmesi ve özel eğitim kurumlarının bütçelerini buna göre düzenlemeleri piyasada rekabet edebilmelerine olumlu yönde katkı sağlayacaktır. Bu çalışmanın amacı, Zaman Sürücülü Faaliyet Tabanlı Maliyetleme (ZSFTM) Yöntemi ile Faaliyet Tabanlı Maliyetleme (FTM) Yönteminin bir özel eğitim kurumuna uygulanması ve her iki yönteme göre yapılan hesaplamalarda ortaya çıkan maliyet farklılıklarının belirlenmesidir. Bu amaçla TRA2 bölgesinde faaliyet gösteren bir özel eğitim kurumunda uygulama yapılmıştır. Ayrıca çalışmanın temel konusunu oluşturan ZSFTM Yönteminin, maliyetlerin analiz edilmesi ve sonuçların değerlendirilmesine olan etkileri de incelenecektir. Çalışmanın kaynaklarını birincil ve ikincil veriler oluşturmaktadır. Birincil veriler, uygulamanın yapıldığı özel eğitim kurumunun personeli ile yapılan görüşmeler ve kurumda yapılan gözlemler sonucu elde edilmiştir. İkincil verileri ise, konuyla ilgili çeşitli kaynaklardan elde edilen veriler oluşturmaktadır. |
İlgilizce Özet | Along with the increasing globalization, technological developments and welfare level, today the service sector is showing rapid development and the number of private education institutions in this sector is increasing day by day. This situation has increased the speed of competition in the service sector as well as that in other sectors and it has brought the necessity of reaching accurate cost information. For this reason, it will contribute positively to the ability to correctly determine the costs, which is a key element of competition, and to compete in the budget for private education institutions.The purpose of this study is to apply the Time-Driven Activity-Based Costing (TD-ABC) and the Activity-Based Costing (ABC) to the private education institution and to determine the cost differences that arise in the calculations made according to both methods. For this purpose, an application was made in a private education institution in TRA2 area. In addition, the effects of analyzing the costs and evaluating the results according to the TD-ABC which constitutes the main subject of the study, is examinedThe materials of this study is consisted of the primary and secondary datas. The primary data were obtained from interviews with the staff of the private education institution and the observations from where the application was made. Secondary data was obtained from various sources related to the subject. |