img
4. ve 5. sınıf beden eğitimi ve spor ders programı hakkında öğretmen görüşleri: Kars, Ardahan ve Iğdır ili örneği
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2013
Öğrenci Adı ve Soyadı Tarkan HAVADAR
Tez Danışmanı YRD. DOÇ. MURAT TAŞDAN
Türkçe Özet Dünyada bilginin önemi hızla artarken, ?bilgi? kavramı ve ?bilim? anlayışı da hızla değişmektedir. Bilgi toplumu oluşum sürecini başlatan bu gelişmelerin bilgi toplumunun ekonomik büyüme sürecini hızlandırıcı, sosyal alt yapı hizmetlerinin sunumunu iyileştirici ve kültürel etkileşimi artırıcı etkileri olduğu da açıktır. Günümüzde ekonomik ve sosyal kalkınmanın en önemli bileşeni olan eğitim, tüm dünya?da hızlı ve sürekli bir değişim içindedir. Gelişmiş tüm ülkeler, özellikle son yıllarda yoğun bir şekilde eğitimde reform çalışmaları başlatmışlardır.Bir eğitim kurumunun niteliğini ortaya koymada, o kurumlarda uygulanan öğretim programları başta olmak üzere diğer yönetsel düzenlemelerin önemi büyüktür. 2006-2007 Öğretim yılında uygulanmaya başlanan yeni ilköğretim beden eğitimi ve spor programının, öğrencilerin yaparak-yaşayarak öğrenme etkinliklerine katılımlarını sağlayacak şekilde yapılandırmacı yaklaşım anlayışıyla hazırlanmış olması yeni tartışmaları gündeme getirmiştir. Bu nedenle beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin, beden eğitimi ve spor dersi açısından yapılandırmacı programı değerlendirmeleri karşılaştıkları sorunları dile getirmek ve sorunlara çözüm bulmak bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Kars, Ardahan ve Iğdır illerinde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin görüşlerine göre; bu temel amaca ulaşmak için aşağıdaki alt sorulara cevap aranmıştır.Hedef ve kazanımlar bakımından yaşanan sorunlar nelerdir? Bu sorunların çözümleri için neler yapılmalıdır? Tema bakımından yaşanan sorunlar nelerdir? Bu sorunların çözümleri için neler yapılmalıdır? Öğrenme- öğretme süreci bakımından yaşanan sorunlar nelerdir? Bu sorunların çözümleri için neler yapılmalıdır? Ölçme ve değerlendirme bakımından yaşanan sorunlar nelerdir? Bu sorunların çözümleri için neler yapılmalıdır? Tüm bu alt başlıklarda öğretmen görüşleri cinsiyet, mesleki kıdemi, eğitim durumu ve görev yaptığı yer bakımından anlamlı farklılıklar göstermekte midir?Araştırmanın evrenini Kars, Ardahan ve Iğdır illerindeki ilköğretim okullarında görev yapan 165 beden eğitimi ve spor öğretmenleri oluşturmuştur. Anketler ve görüşme formları beden eğitimi öğretmenlerinin il çapındaki toplantıları sonunda ve okullarına yapılan ziyaretlerde dağıtılmış, toplam 150 beden eğitimi öğretmenine anket soruları, 25 beden eğitim öğretmenine de görüşme formu verilmiş, anketlerden 140?ı, görüşme formlarından ise 20 tanesinin geri dönüşümü sağlanmıştır. Araştırmanın nicel verileri, yüzde, frekans, aritmetik ortalama, x2 (ki-kare) testi kullanılarak analiz edilmiştir. Toplanan nitel veriler ise içerik analizi yolu ile analiz edilmiştir.Araştırmanın sonunda, beden eğitimi ve spor derslerinin uygulanabilirliği; haftalık ders saatlerinin bölünmeden, alan ve malzeme açısından yetersizlik bulunmuştur. İlkokuldan itibaren beden eğitimi derslerinin beden eğitimi ve spor öğretmeni tarafından verilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır. Programlarda yer alan kazanım ve hedeflerinin yeterince yerine getirilmediği, bu programların belirli aralıklarla yeniden gözden geçirilmesi gerektiği saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi, Spor, Spor Programı, Ders Programı, Yapılandırmacı Yaklaşım, Yeni Öğretim Programı
İlgilizce Özet While the importance of education increases in the world, ? the concept of knowledge? and ?the conception of knowledge? change rapidly.İt is obvious that, the improvements which starts the constitution of information society has impacts on information society as an accelerative force on economical development process, curative effect on serviny the social substructure services and an increasing effect on cultural interaction. Nowaday, education is the most important elemet of economical and social development in whole of the world and changes rapidly and continvously. All of the developed countries,recently started a strong reform studies on education intersivly.In expressing the guality of an education institute, the programs which are being applied there and the other executive arrangement shave greater importance. The new primary school education which has been started in 2006-2007 educiation year and which includes providing the students to participate in the practices by constructing and living in means of configurative approach, brought up new discussions with itself. Of this account, this study includes the evaluation of configurative programs in tems of physical education course by physical education teachers and games masters, try to Express the problems of the lectuners which they and try to find solutions to these problems. According to the lecturers opinions who who work in Kars, Ardahan and Iğdır, as to reach this bayic aim, it has been tried to find answers to these sub-guestions:What are the main problemsin terms of taarget and advanteges? What showld be done for the solutions of these problems? What are the problems in terms of thame? What showld be done for the solutions of these problems? What are the problems in terms of learing and teaching process? What showld be done for the solutions of these problems? What are the problems in terms of measurement and evaluation? What showld be done for the solutions of these problems? Is there any significant difference in all these sub-guestions in terms of the lecturers opinions, demograpgic, seniority, educattion level and the place where he/she Works?The phase of this reseach consist of 165 physical education teachers and game masters . Who work in primary schools in Kars , Ardahan and Iğdır . The questionnaries and interview forms were given to the teachers in meetings which have been held in the city and also by visiting then in their schools in total questionnaries were given to 150 physical education teachers and interview forms were also given to the 25 physical education teachers 140 questionnaries and 20 interview forms were recycled . Quantitative data of reseach were analized by using percentage , frequency and mean and Standard deviation . The data collected were analized by analysis of the content .Keywords : Physical Education , Physical Education Teacher , Physical Education Lesson , physical education and sport , the new curriculum , physical education and sport program