Tez Türü | Yüksek Lisans |
Ülke | Türkiye |
Kurum/Üniversite | Kafkas Üniversitesi |
Enstitü | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Anabilimdalı | Batı Dilleri ve Edebiyatları Ana Bilim Dalı |
Tez Onay Yılı | 2021 |
Öğrenci Adı ve Soyadı | Tolga AYTATLI |
Tez Danışmanı | PROF. DR. GENCER ELKILIÇ |
Türkçe Özet | Yabancı dil sınıflarında İngilizce öğretiminde anadilinin kullanılması devam eden bir tartışma konusudur. Yabancı dil sınıflarında anadil kullanımından kaçınılması veya dâhil edilmesine dair birçok çalışma vardır. Önceki çalışmalar öğrencilerin anadili kullanımının, ikinci dilin (SL) öğretilmesinden destekleyici olma ve öğrenciler için rahatlatıcı bir atmosfer yaratma bakımından ayrılmaz olduğunu bildirmiştir. Diğer bir yandan, başka çalışmalar ikinci dil eğitiminde sadece İngilizce kullanılmasının zorunlu olduğunu iddia edilmiştir.Genel olarak, bu tartışma hala İngilizce öğretiminde çözülmemiş bir sorun olarak devam etmektedir. Bu çalışma, Kafkas Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı ve Mütercim Tercümanlık bölümlerindeki öğrenci ve öğretim elemanlarının sınıflarda ana dil kullanımlarıyla ilgili yaklaşımlarını araştırmaktır. Ayrıca bu çalışma, ana dil kullanım oranının öğrencilerin seviyelerine ve bölümlerine göre değişip değişmediğini de ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda biri öğretim elemanları diğeri de öğrenciler olmak üzere iki anket formu kullanılmıştır. Çalışmanın son kısımlarında ise ana dil kullanımları ile ilgili daha detaylı fikirlerini almak için sınırlı sayıda öğretim elemanı ve öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Bu çalışmaya 28 öğretim elemanı ve hazırlık ve birinci sınıflardan 222 öğrenci katılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler nicel olarak analiz edilmiştir. Ayrıca öğretim elemanları ve öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yazıya dökülmüş ve bu görüşmelerden elde edilen nitel veriler InVivo Kodlama ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları, hem öğrencilerin hem de öğretim elemanlarının sınıfta LI kullanımına karşı olumlu bir tutuma sahip olduklarını ve dilbilgisi öğretme ve öğrenme, anlama veya kelime dağarcığını geliştirme gibi çeşitli amaçlarla Türkçeyi belirli durumlarda kullanmayı tercih ettiklerini ve öğrencilerin seviyesi geliştikçe ana dili daha az kullanma eğiliminde olduklarını göstermiştir. Öte yandan bulgular, İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü öğretim elemanları ve öğrencileri tarafından kullanılan anadil oranlarında, Çeviri ve Tercümanlık bölümüne göre istikrarlı bir düşüş olduğunu göstermektedir. Genel olarak, bu araştırmanın sonuçları, ana dilin, yabancı dili öğretmek ve öğrenmek için yararlı bir araç olduğunu ve hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin tavsiye ettiği bir kaynak olduğunu göstermiştir. |
İlgilizce Özet | Use of students' mother tongue (L1) in teaching English as a foreign language classroom (EFL) is a continuing matter of debate. There has been a lot of controversy about the use of the mother tongue in EFL classes whether it should be welcomed or not. Previous studies have reported that the use of students' native language is inseparable from the teaching of the second language (SL) in terms of being supportive and creating a relaxing atmosphere for the learners. On the other hand, the other studies have claimed that the English-only policy is essential in second language education. Overall, this debate still continues as an unsolved problem in English language teaching. This study is to aim at finding out the attitudes of the students and the instructors towards the use of LI in the classroom at the departments of English Language and Literature and Translation and Interpretation, Kafkas University. In addition, it aims to show whether the percentages of LI use change according to the levels and departments of the students. In order to find out about the instructors' and the students' perceptions, the participants were provided with two questionnaires: the one prepared for instructors and the other for students. Finally, a limited number of students and instructors were interviewed in order to collect more detailed explanations for their attitudes concerning the use of mother tongue in English lessons. 28 instructors and 222 students from preparation class and first grade were sampled for this study. These data collected through the questionnaires were analyzed quantitatively In addition, the semi-structured interviews with the instructors and the students were transcribed and the qualitative data obtained by these interviews were analyzed by means of InVivo Coding. The findings of the study showed that both the students and the instructors have a positive attitude towards the use of LI in the classroom and prefer to use Turkish in certain situations for various purposes such as teaching and learning grammar, checking understanding or vocabulary, and they use it less as the level of the students goes up. On the other hand, the findings demonstrated a slightly steady decrease in the percentages of the mother tongue used by the instructors and the students in the department of English Language and Literature compared with the department of Trasnlation and Interpretation. Overall, the results of this research showed that the mother tongue is a useful tool in teaching and leaming a foreign language and is a resource that both teachers and students recommend. |