img
`TRT Çocuk` ve `Minika GO` dergilerinin kök değerler ve yetkinlikler bağlamında incelenmesi
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı Türkçe ve Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2023
Öğrenci Adı ve Soyadı Utku Mert YILDIZ
Tez Danışmanı DOÇ. DR. BERNA ÜRÜN KARAHAN
Türkçe Özet Değerler eğitiminin etkili ve doğru bir biçimde yapılması çocukların gelişiminde önemli bir rol oynamaktadır. Bu eğitimin çocuklar tarafından sıkça okunan süreli yayınlar ile yapılması etkili bir yoldur. Bu nedenle çocuklara hitap eden çocuk dergilerinin bu görevi ne ölçüde yerine getirdiği araştırılmalıdır. `TRT Çocuk ve Minika GO Dergilerinin Kök Değerler ve Yetkinlikler Bağlamında İncelenmesi` başlıklı araştırmada bu çocuk dergileri 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda yer alan kök değerler ve yetkinlikler bağlamında incelenmiştir. Çocuk dergilerinin değerleri ve yetkinlikleri aktarma konusunda yeterli olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır.Çalışma bir durum çalışmasıdır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu TRT Çocuk dergisinin 2020 yılında yayımlanan 12 sayısı ve Minika GO dergisinin 2018-2022 yılları arasında yayımlanan 58 sayısı oluşturmaktadır. Bu dergiler, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda yer alan kök değerler ve yetkinlikler bağlamında incelenmiştir. Elde edilen veriler ışığında şu sonuçlara varılmıştır:Minika GO dergisinin 2018-2022 yılları arasında yayınlanan 58 sayısında en çok tespit edilen değer yardımseverlik (189) iken bu değeri takip eden kök değerler sorumluluk (168), sevgi (156), saygı (150), öz denetim (141), vatanseverlik (75), dostluk (71), adalet (70), sabır (32), dürüstlük (31) şeklinde sıralanmıştır. TRT Çocuk dergisinin 2020 yılında yayınlanan 12 sayısına bakıldığında en çok tespit edilen değer sorumluluk (52) iken bu değeri takip eden kök değerler öz denetim (29), saygı (25), sevgi (25), vatanseverlik (23), yardımseverlik (19), dostluk (15), dürüstlük (7), sabır (7), adalet (1) şeklinde sıralanmıştır. Minika GO ve TRT Çocuk dergilerinin 70 sayısında yer alan toplam değerlere bakıldığında en çok tespit edilen değer sorumluluk (220) iken bu değeri yardımseverlik (208), sevgi (181), saygı (175), öz denetim (170), vatanseverlik (98), dostluk (86), adalet (71), sabır (39) ve dürüstlük (38) değerleri takip etmiştir. Sorumluluk, sevgi, saygı, öz denetim, yardımseverlik değerlerine sıkça yer verildiği tespit edilirken adalet, dostluk, sabır, dürüstlük değerlerine daha az yere verildiği tespit edilmiştir.Minika GO dergisinin 2018-2022 yılları arasında yayınlanan 58 sayısında en çok tespit edilen yetkinlik inisiyatif alma ve girişimcilik (291) iken bu yetkinliği matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler (219), öğrenmeyi öğrenme (130), sosyal vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler (112), yabancı dillerde iletişim (86), ana dil de iletişim (82), kültürel farkındalık ve ifade ve dijital yetkinlik (42) takip etmektedir. TRT Çocuk dergisinin 2020 yılında yayınlanan 12 sayısına bakıldığında en çok tespit edilen yetkinlik matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler (78) iken bu yetkinliği inisiyatif alma ve girişimcilik (68), öğrenmeyi öğrenme (50), ana dilde iletişim (30), sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler (29), yabancı dillerde iletişim (21), kültürel farkındalık ve ifade (14) ve dijital yetkinlik (10) takip etmektedir. Minika GO ve TRT Çocuk dergilerinin 70 sayısında yer alan toplam yetkinliklere bakıldığında en çok yer verilen yetkinlik inisiyatif alma ve girişimcilik (359) iken bu yetkinliği matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler (297), öğrenmeyi öğrenme (180), sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler (141), ana dilde iletişim (112), yabancı dillerde iletişim (107), kültürel farkındalık ve ifade (76), dijital yetkinlik (52) takip etmektedir. İnisiyatif alma ve girişimcilik, matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide yetkinlikler, öğrenmeyi öğrenme, sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinliklere sıkça yer verildiği tespit edilirken; ana dilde iletişim, yabancı dillerde iletişim, dijital yetkinlik ve kültürel farkındalık ve ifade yetkinliklerine daha az yer verildiği tespit edilmiştir.
İlgilizce Özet The effective and accurate implementation of values education plays a significant role in children's development. Conducting this education through frequently read periodicals by children is an effective approach. Therefore, it is necessary to investigate to what extent children's magazines, which cater to children, fulfill this role. In the study titled 'An Examination of TRT Çocuk and Minika GO Magazines in the Context of Values Education,' these children's magazines were examined in relation to the core values and competencies specified in the 2019 Turkish Language Curriculum. The aim was to determine whether the magazines adequately convey values and competencies.This study employs document review, a method from the qualitative research design. The research scrutinizes 12 issues of TRT Children magazine published in 2020 and 58 issues of Minika GO magazine published between 2018-2022 in line with the core values and competencies in the 2019 Turkish Language Teaching Program.While the most determined value in the 58 issue of Minika GO magazine published between 2018 and 2022 was benevolence (189), the root values that followed this value were responsibility (168), love (156), respect (150), self-control (141), patriotism (75), friendship (71), justice (70), patience (32), honesty (31). When we look at the 12 issues of TRT Child magazine published in 2020, the most determined value is responsibility (52) while the root values that follow this value are self-control (29), respect (25), love (25), patriotism (23), helpfulness (19), friendship (15), honesty (7), patience (7), justice (1). Considering the total values in the 70 issues of Minika GO and TRT Çocuk magazines, the most determined value is responsibility (220), while this value is helpfulness (208), love (181), respect (175), self-control (170), patriotism (98), friendship (86), justice (71), patience (39), and honesty (38). While it was determined that the values of responsibility, love, respect, self-control, and helpfulness were frequently included, it was determined that the values of justice, friendship, patience and honesty were given less place.While the most determined competence in the 58 issue of Minika GO magazine published between 2018 and 2022 was taking initiative and entrepreneurship (291), these competences were mathematical competence and basic competences in science/technology (219), learning to learn (130), social citizenship competences (112). ), communication in foreign languages (86), communication in mother tongue (82), cultural awareness and expression, and digital competence (42). When we look at the 12 issues of TRT Child magazine published in 2020, the most determined competence is mathematical competence and basic competences in science / technology (78), while these competences are taking initiative and entrepreneurship (68), learning to learn (50), communication in mother tongue (30), social and citizenship-related competencies (29), communication in foreign languages (21), cultural awareness and expression (14), and digital competency (10). Looking at the total competencies in the 70 issues of Minika GO and TRT Çocuk magazines, the most cited competency is initiative and entrepreneurship (359), while this competency is mathematical competency and basic competencies in science/technology (297), learning to learn (180), social and civic-related competencies. competencies (141), communication in mother tongue (112), communication in foreign languages (107), cultural awareness and expression (76), digital competency (52). It has been determined that taking initiative and entrepreneurship, mathematical competence and competences in science/technology, learning to learn, social and civic competences are frequently included; it has been determined that communication in mother tongue, communication in foreign languages, digital competence and cultural awareness and expression competences are given less place.