img
Yeşil pazarlama bağlamında yeşil ürünlere ilişkin tüketici satın alma davranışı
Tez Türü Yüksek Lisans
Ülke Türkiye
Kurum/Üniversite Kafkas Üniversitesi
Enstitü Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anabilimdalı İşletme Ana Bilim Dalı
Tez Onay Yılı 2019
Öğrenci Adı ve Soyadı Nazan KORUCUK
Tez Danışmanı DR. ÖĞR. ÜYESİ FİLİZ ASLAN ÇETİN
Türkçe Özet Yeşil pazarlama, doğanın korunmasına ve doğal kaynaklarının devamlılığının sağlanmasına yönelik yapılan girişimlerin pazarlama açısından önemini anlatmaktadır.Yeşil pazarlama kavramı ile hem çevreye duyarlı ürünler hem de çevreye duyarlı tüketiciler ortaya çıkmıştır. Yeşil ürünler ile tüketicilerdeki çevre bilinci artırılarak bu konudaki hassasiyet oluşturulup, doğa dostu ürünlerin kullanımının artırılması amaçlanmıştır. Bu hassasiyet ile yeşil tüketici kavramı ortaya çıkmıştır. Yeşil tüketiciler, çevre problemlerinin artmasıyla birlikte çevreye zarar veren ürünlerden satın alma gücünü kullanarak uzak durmaktadır. Bu çalışmayla; Kafkas Üniversitesi akademik personelinin çevreye duyarlılıklarının, yeşil pazarlama faaliyetleri konusunda farkındalıklarının ve yeşil ürün satın alma eğilimlerinin belirlenebilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılarak mevcut durum ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda, Kafkas Üniversitesi'nde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında görev yapan 353 akademik personele 2018 yılı Ekim ayında anket uygulanmıştır. Toplanan verilerin analizinde SPSS 21.0 paket programı kullanılmıştır. Veri toplama aracına geçerlilik ve güvenirlilik analizleri uygulanmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenebilmesi için frekans analizleri, farklılık testleri ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Bu çalışmada sonuç olarak; akademisyenlerin yeşil ürün satın alma eğilimleri, yeşil pazarlama faaliyetleri farkındalıkları ve çevre duyarlılıkları ile çeşitli değişkenler (cinsiyet, medeni durum, yaş, ortalama gelir, akademik unvan ve akademik birim) arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Bunun yanında test edilen araştırma hipotezlerinin tamamı kabul edilmiş; akademisyenlerin yeşil ürün satın alma eğilimleri, yeşil pazarlama faaliyetleri farkındalıkları ve çevre duyarlılıkları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Çevre, Yeşil Pazarlama, Yeşil Tüketici, Yeşil Ürün.
İlgilizce Özet Green marketing explains the importance of marketing initiatives for the conservation of nature and continuity of natural resources. With the green marketing concept, both environmentally conscious products and environmentally conscious consumers have emerged. By increasing the environmental awareness in green products and consumers, it is aimed to increase sensitivity on this issue and increase the use of environmentally friendly products. With this precision green consumer concept emerged. Green consumers, with the increase in environmental problems, are avoided by purchasing power from products that harm the environment. With this study; The aim of this study was to determine the awareness of the environmental awareness of the academic staff of Kafkas University on green marketing activities and the tendency to buy green products. In this study, the current situation was tried to be used by using relational survey model. For this purpose, a questionnaire was applied to 353 academic staff working in 2017-2018 academic year in Kafkas University in October 2018. SPSS 21.0 package program was used to analyze the collected data. The validity and reliability analyzes were applied to the data collection tool. In order to analyze the research data, frequency analyzes, difference tests and correlation analyzes were performed.In this study; Significant differences were found between the academicians' buying trends, green marketing activities awareness and environmental sensitivities and various variables (gender, marital status, age, average income, academic title and academic unit). In addition, all of the research hypotheses tested were accepted; It is concluded that academicians have a significant positive correlation between green product buying trends, green marketing activities awareness and environmental sensitivities. Keywords: Environment, Green Marketing, Green Consumer, Green Product.