img
Mankurtlaştırma ve Etnopedagoji Kavramlarına Aytmatov Gibi Bakmak   
Yazarlar
Doç. Dr. İkram ÇINAR Doç. Dr. İkram ÇINAR
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bir toplumun eğitim sisteminin kurulması eğitim felsefesinin, işletilmesi ise eğitimpolitikasının bu amaçları gerçekleştirme doğrultusunda faaliyet göstermesiyle ilgilidir. Eğitimpolitikalarının oluşturulması ve sürdürülmesinde toplumun kültür değerlerine uyum ve çağındeğerleri arasında bir dengenin kurulması zorunluluktur. Bunu yaparken eğitim üzerindedüşünceleri olan filozof, bilgin ve sanatçıların görüşlerinden istifade etmek, çalışmalardakiverimi ve eğitimdeki başarıyı artırır.Önemli bir sanatçı, devlet adamı ve düşünür olan Cengiz Aytmatov‟un geliştirdiğimankurt kavramı eğitim ve kültür politikalarının bir konusudur. Ġnsanlar kendiliğindenmankurtlaşmaz, başka biri onları mankurtlaştırır. Mankurtlaştırma; bir dış gücün içeridekiegemen sınıfla işbirliği yaparak ülkenin eğitim ve kültür politikalarını milletin aleyhinedeğiştirerek, ulusal kimliğinden uzaklaştırma, kendi toplumuna ve kültürüne yabancılaştırma,bilinçsizleştirme ve sömürüye açık hale getirme, sonra da yardım ediyormuş kanaati yarataraktoplumun zihnini yeniden kurgulayıp sömürgecilerin zihinsel kölesi durumuna getirmek içinmilleti kendi değerlerine düşman etmeyi anlatan sosyo-kültürel bir kavramdır. Bu süreçtengeçenler “mankurt” olarak toplumdaki yerini alır.Bu çalışmada Aytmatov‟un eğitim biliminin konularından biri haline getirdiği insanzihninin sömürgeleştirilmesinden hareket edildi. Aytmatov‟un bu probleme neden ilgiduyduğundan hareketle, ulaşmış olduğu mankurtlaştırma durumunun analizi yapıldı.Aytmatov‟un eğitim bilimlerine bir katkı olarak ortaya koyduğu ekolojik-etnopedagog özelliğigösterildi. Eğitim politikalarının sık sık değiştiği ülkelerde eğitimdeki millîlik niteliğininaşındırılmasının mankurtlaşmaya yol açtığı için, eğitim politikası uygulayıcılarının eğitiminmillîliğini özenle korumaları gerektiği ortaya çıkmaktadır. Çalışmanın en önemli çıkarımı, eğitimsürecindeki tarafların gelenekten gelen ampirik bilgiyi ve sosyal-kültürel değerler deposu olanetnopedagojiyi göz önünde bulundurmalarıdır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi
Dergi ISSN 2147-2610
Dergi Tarandığı Indeksler ULAKBİM
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 03-2018
Cilt No 6
Sayı 13
Sayfalar 80 / 99
Makale Linki http://www.avrasyad.com/OncekiSayilarDetay.aspx?Sayi=13
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 2

Paylaş