Yazarlar |
Doç. Dr. İkram ÇINAR
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bütün dünyada eğitim araştırmaları genellikle okul dönemineodaklanmış ve aile eğitimi önemsiz kalmış gibidir. Oysa eğitim okuldanönce ailede başlar. Çocuk okula başladıktan sonra da aile terbiyesidevam eder. Ailenin verdiği eğitim kendi etnik kültürünü çocuğayüklemesidir. Bu eğitim ampirik bilgi aktarımı yapılan etnopedagojikeğitimdir. Etnopedagoji, hem bir toplumun tarihin derinliklerindengeliştirerek taşıdığı çocuk yetiştirmede kullandığı bilgiler hem de aileiçinde çocuğa aktarılan eğitim içeriği ve öğretim yöntemlerinin neolduğunun araştırıldığı eğitim biliminin dallarından biridir.Bu çalışmanın amacı, Atabek Yurdu’nun etnopedagojik özelliklerinedir, sorusuna yanıt aramaktır. Bu soru, etnopedagoji nedir,etnopedagojinin millî eğitim politikası ile ilişkisi nedir ve AtabekYurdunun etnopedagojik araçlarıyla aktarılan ampirik bilgininniteliğinden hareketle bölgenin ideal insan modelinin ne olduğu altsorulara bölünerek cevap bulunmaya çalışılmıştır. Atabek Yurdu,Kuzeydoğu Anadolu gibi geniş bir bölge olduğu için çalışma bölgenin tümözelliklerini özgün olarak koruyabilmiş olan Ahıska toplumu örneklemiüzerinde yapılmıştır.Çalışmada nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Etnopedagojikavramının analizi ve işlevinin açıklanması doküman incelemesi yoluylayapılmıştır. Doküman incelemesi yönteminin yanında gözlem ve görüşmeile de ek bilgiler edinilmiş, verilerin sağlaması yapılmıştır. Dokümaninceleme, gözlem ve görüşme gibi diğer veri toplama yöntemleriyle birliktekullanılarak verinin çeşitlendirilmesi amaçlanmış, böylece araştırmanıngeçerliliğini önemli ölçüde artırmıştır. Gözlem ve görüşmeleraraştırmanın örneklemi olan Ahıskalıların sürgün sonrası halenyaşadıkları Kazakistan’da insanları evlerinde ziyaret ederek yapılmıştır. Çalışmada elde edilen ilk sonuç, etnopedagojiye dayanmayan“millî” eğitim politikasının etkili olamayacağıdır. Ampirik bilgilerinkültürel miras olarak aktarılmanın ötesinde yüzlerce yılın birikiminitaşıdığından hikmet içerikli olduğu, etnopedagoji ve etnodidaktikinbilimsel eğitim çalışmaları içerisinde okullarda uygulanması gerektiğisonucuna varılmıştır. Ahıska etnopedagojisi ve Etnodidaktik yöntem vearaçlarının Ahıska Türklerinin kendi ideal insan modelini başarıyla eldeettiği de araştırmada ortaya konmuştur. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature, and History of Turkish or Turkic |
Dergi ISSN | 1308-2140 |
Dergi Tarandığı Indeksler | ULAKBİM |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 02-2018 |
Cilt No | 13 |
Sayı | 4 |
Sayfalar | 363 / 386 |
Doi Numarası | 10.7827/TurkishStudies13145 |
Makale Linki | https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=sayi_detaysayi_id=364 |