Yazarlar |
Emine Çatalkaya
Dicle Üniversitesi, Türkiye |
Prof. Dr. İsa ÖZAYDIN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu çalışmada Kars Bölgesinde yeni doğan buzağılarda (0-3 aylık) rutin göz ve göz fundusunun muayenesi yapılarak retinalanormalitelerin tip ve insidensi ile olası nedenlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma materyalini değişik ırk ve cinsiyette 0-3 aylık300 baş buzağı oluşturdu. Bütün olgularda Atropin ile oluşturulan midriasis sonrası göz fundusunun muayenesi yapıldı. Fundusmuayenesinde optik disk, tapetal bölge, nontapetal bölge ve retinal damarlar değerlendirilerek normal ve anormal bulgular not edildi vefotoğraflama işlemi gerçekleştirildi. Değerlendirmeye alınan 300 baş buzağının 287’sinde (%95,66) klinik olarak herhangi bir problemsaptanmazken 13’ünde (%4,33) bilateral tam körlük problemi belirlendi. Bilateral körlük saptanan 9 olguda (%3) retina ve optik diskproblemi gözlemlendi, 4 olguda (%1,33) ise retina ve optik diskte herhangi bir anormal bulguya rastlanmadı. Görme problemi olan 9olgunun 1’inde optik disk hipoplazisi, retinal dejenerasyon ve miyelinizasyon, 1’inde optik neuritis, 2’sinde optik disk hipoplazisi, 1’indekorioretinitise bağlı retinal kanama, 1’inde papilloödem, 1’inde retinal dejenerasyon, 1’inde papilloödem ve retinal dejenerasyon, 1olguda ise bir gözde optik neuritis ve retinal kanama, diğer gözde de optik neuritis ve parsiyel retinal ayrılma tespit edildi. Bu çalışmayla,bölgemizdeki sığır yetiştiriciliğinde büyük önem taşıyan görme problemlerine ilişkin insidens bilgileri yanında, çeşitli sığır ırklarına ilişkinnormal fundus varyasyonları saptandı ve problem saptanan olgularda fundusla ilgili problemlerin çeşitliliği belirlendi. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Dicle Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1307-9972 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2019 |
Cilt No | 16 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 130 / 135 |