Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Keziban TOPBAŞOĞLU
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Edebi metinler, özellikle düz yazıyla ifade biçimine kavuşan roman, hikâye ve tiyatro metinleri, insanı merkeze alan anlatım olanağıyla şiirden farklı bir varoluş tasarımıdır. Roman ise bu türler içinde sosyal, siyasi ve kültür odağıyla bakmaya daha uygun bir tür olması, adeta hayatın içinden çıkması, genellikle gerçekleşmiş ve ya gerçekleşmesi mümkün olaylara değinmesi sebebiyle yüzyıllar boyunca yazınsal birikime ve toplumsal değerlere önemli katkılar sağlamıştır. Özellikle bu sosyal, siyasi ve kültür boyutunu ele alma adına, çağdaş Rus romanının ve gümüş çağın en önemli isimlerinden, sosyalist gerçekçi edebiyatın öncülerinden Gorki, bireysel varoluş sancıları çeken bir toplumun kadın üzerinden inşa edilen farkındalık düzeyinin yükselmesi, insanın ve emeğin değerlenmesi noktasında son derece faydalı olmuş bir romancıdır. İnsana, insan emeğine; dolayısıyla topluma, topluma özgü birçok olguya verdiği değerin yanında Gorki, özellikle Ana romanında kadını/anneyi güçlü ve değerli kılmak adına büyük emek sarf etmiştir. O güne dek yapılmış, yerleşmiş, genel geçer kadın/anne tariflerinin dışına çıkan Gorki, varoluşundan itibaren bir teslimiyet timsali haline gelen, bu teslimiyeti, çoğu zaman kaybedişleri, kabullenişi, bir ömür adeta bir kambur gibi sırtında taşıyan kadına farklı anlamlar yüklemenin yanı sıra, istediği takdirde kadının neler başarabileceğini de gözler önüne sermiştir. Dolayısıyla bu makale, Gorki'nin romanda başkişi olarak anlatılan 'anne'/ 'ana' karakterinin yaşadığı dönüşümün ideolojik ve evrensel boyutunu tartışma amacındadır |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies |
Dergi ISSN | 1308-2140 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 08-2016 |
Sayfalar | 617 / 626 |
Doi Numarası | 10.7827/TurkishStudies.9567 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9567 |