Yazarlar |
Doç. Dr. Arzu BOY
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Osmanlı Devleti, Tanzimat Fermanı ile batıya açılmış ve birçok alanda yenilikyapmıştır. Tanzimat Fermanı, devleti ileriye götürmek için ilan edilmiş gibi görünse deasıl maksadı devleti ayakta tutmaktır. Bu fermanla birlikte yabancı ve azınlık okulsayılarının artmaya başladığı görülmüştür.1856 yılında ilan edilen Islahat Fermanı ileeğitim de eşitliği yakalayan azınlıklar okullarını yaygın hale getirmişlerdir. OsmanlıDevleti, kan kaybettikçe yabancı ve azınlık okullarının sayısı artmıştır. Ülkede yaşanançok yönlü kargaşayı kendi lehlerine çevirmeye çalışmışlardır.Milli Mücadele zafere dönüşene kadar yabancı devletler ve azınlıklar, okulsayılarını arttırmak için mücadele etmişlerdir. Bu okullara ilk ve en önemli tepkikazanılan milli mücadelenin sonucunda yapılan Lozan Antlaşması ile gösterilmiştir.Akabinde gelen genelgeler ile okullar kendilerine çeki düzen vermeye başlamışlardır.Yeni kurulan devlet eğitimde millileşmeyi esas alarak “Tevhid-i Tedrisat” ile bütünokulları aynı çatı altında toplamaya çalışmıştır. Böylelikle azınlık ve yabancı okullarınzararlı faaliyetleri engellenmeye çalışılmıştır.Bu çalışmada Cumhuriyetin ilk yıllarında azınlık okullarının, öğrenci ve okulsayılarının tespiti yapılmaya çalışılmıştır. 1923-1938 arası dönemin incelendiğiçalışmada; Başbakanlık istatistik verilerinden yola çıkılmıştır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Tarih Okulu |
Dergi ISSN | 1308-5298 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2018 |
Sayı | 37 |
Sayfalar | 196 / 212 |