img
Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Derslerinde Sözlü ve Yazılı Edebi Ürünleri Kullanmaları Durumu   
Yazarlar
Doç. Dr. Tuğba SÖMEN Doç. Dr. Tuğba SÖMEN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Meral METİN GÖKSU Doç. Dr. Meral METİN GÖKSU
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Sosyal Bilgiler, doğası gereği geçmişle günümüz arasında bir köprü görevi üstlenmektedir. Bu dersin içeriğini oluşturan alt disiplinlerden biri olan tarih konularının öğretimi sırasında, öğretmenlerin sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinden faydalanmaları, öğrencilerin dönemin toplumsal ve kültürel yapısı hakkında bilgi sahibi olmalarına katkı sağlayacaktır. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin derslerinde, tarih konularının öğretimi sırasında sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinden faydalanmaları durumunu incelemek amacıyla yapılan bu araştırma nitel bir çalışmadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kars ili merkez ortaokullarında oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında destan, hikâye, efsane, anı, atasözü, seyahatname, halk hikâyesi, tarihi roman, masal ve biyografi gibi edebi türlerin daha sık kullanıldığı, kullanılan edebi ürünlerin kalıcılığı sağlaması, ilgi çekici olması, dikkat çekici olması, dersi eğlenceli hale getirmesi gibi nedenlerle tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra edebi ürün kullanmanın öğretim sürecine daha çok kalıcılık, ilgi çekicilik ve dersi eğlenceli hale getirmesi gibi etkilerinin olduğu da ulaşılan sonuçlar arasındadır. Bunun yanı sıra çalışmada, edebi ürün kullanılırken, bazı edebi türlerin öğrenci düzeyine uygun olmaması, ders saatinin yetersizliği, kaynaklara ulaşma konusunda sorun yaşama ve konuların yoğun olmasından dolayı vakit ayıramama gibi sorunlar yaşandığı sonucuna ulaşılmış ve bu sorunlara karşı öğretmenlerin sunduğu çözüm önerilerine yer verilmiştir
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Journal of Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 10-2017
Cilt No 12
Sayı 18
Sayfalar 561 / 576
Doi Numarası 10.7827/TurkishStudies.12267
Makale Linki http://dx.doi.org/10.7827/turkishstudies.12267
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 3
Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Derslerinde Sözlü ve Yazılı Edebi Ürünleri Kullanmaları Durumu

Paylaş