Yazarlar |
Doç. Dr. Arzu KİRMAN BİLGİN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Nesli KALA
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bir fen bilgisi öğretmeninin öğrencilerine analitik düşünme becerisini kazandırabilmesi için ilk olarak kendilerinin bu beceriyi kazanmış olmaları gerekmektedir. Bu yüzden öğretmenlerin bu beceriyi kazanmaları ve mesleki bilgiye çevirmeleri için adaylık dönemi önemlidir. Bu fikirden yola çıkarak mevcut araştırma, üçüncü sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının analitik düşünme becerisini kullanabilme durumlarını tespit etmeyi amaçlanmaktadır. Alan taraması yöntemiyle yürütülen araştırmada analitik düşünme testi kullanılmıştır. Bu test, dört farklı öğrenme alanından toplam 20 vaka temelli fen senaryosundan oluşmaktadır. Bu senaryolar Marzano’nun Taksonomisinin analitik düşünme becerisi boyutlarına göre tasarlanmıştır. Araştırmaya iki devlet üniversitesinden fen bilimleri öğretmen adayları (N=158) katılmıştır. Fen bilimleri öğretmen adaylarının çoğunluğunun analitik düşünme becerisini zayıf düzeyde kullandıkları tespit edilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının senaryoları çözerken Marzano'nun taksonomisine göre en çoktan aza doğru sırasıyla sınıflama – özelleştirme – hata analizi – genelleme - karşılaştırma boyutlarında zorlandıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonucuna dayanarak fen bilgisi eğitimcilerine yürüttükleri derslerde adayların analitik düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik tasarımlar geliştirmeleri önerilmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Kuramsal Eğitimbilim |
Dergi ISSN | 1308-1659 |
Dergi Tarandığı Indeksler | ERIC, H W Wilson |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 10-2022 |
Cilt No | 15 |
Sayı | 4 |
Sayfalar | 867 / 883 |
Doi Numarası | 10.30831/akukeg.1095368 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.1095368 |