img
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mesleğe Özgü Yaratıcılıklarının Gelişiminin İncelenmesi: Boylamsal Bir Araştırma   
Yazarlar
Şenem Alkan
Türkiye
Canan Cengiz
Türkiye
Doç. Dr. Arzu KİRMAN BİLGİN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının mesleğe özgü yaratıcılıklarının gelişimini incelemektir. Boylamsal araştırma yöntemi ile yürütülen bu araştırmaya üçüncü sınıfta öğrenim gören 83 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Fen bilgisi öğretmen adaylarından 2019-2020 akademik yılının güz döneminde dört farklı çalışma yaprağı tasarlamaları istenmiştir. Bahsi geçen çalışma yaprakları, ortaokul fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan yaşam becerilerini (analitik düşünme, yaratıcı düşünme, karar verme, girişimcilik, iletişim, takım çalışması) geliştirmeye yönelik verilen görevlerdir. Adaylar veri toplama aracı olarak kullanılan çalışma yapraklarını, yaşam becerilerine yönelik verilen eğitim süresince geliştirmişlerdir. Çalışma yaprakları, adayların mesleğe özgü ürünleri olarak kabul edilmiştir. Çalışma yapraklarının bölümleri (dikkat çekme, etkin uğraşı, değerlendirme) özgünlük, akıcılık, esneklik ve kavramsal uygunluk açısından ayrı ayrı içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın sonucunda, adayların mesleğe özgü yaratıcılıklarının geliştiği belirlenmiştir. Adayların çalışma yapraklarından aldıkları esneklik ve özgünlük değerlerinin akıcılık ve kavramsal uygunluk değerlerinden daha düşük olduğu ortaya çıkan bir diğer araştırma sonucudur. Aynı zamanda üçüncü sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının mesleğe özgü yaratıcılıkta çalışma yapraklarının dikkat çekme ve etkin uğraşı bölümlerinde değerlendirme bölümüne göre daha çok problem yaşadıkları tespit edilmiştir. Eğitim politikacılarının fen bilgisi öğretmen adaylarının mesleğe özgü yaratıcılıklarını geliştirecek şekilde lisans ders içeriklerini güncellemeleri önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Science Education and Research Association
Dergi ISSN 2148-2160
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 08-2022
Cilt No 10
Sayı 2
Sayfalar 299 / 320
Doi Numarası 10.56423/fbod.1102223
Makale Linki http://dx.doi.org/10.56423/fbod.1102223