img
Öğrenci Çizimleri Yoluyla Ortaokul Öğrencilerinin Hücre Konusundaki Kavramsal Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi   
Yazarlar
Doç. Dr. Zeynep YÜCE Doç. Dr. Zeynep YÜCE
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Arzu ÖNEL Doç. Dr. Arzu ÖNEL
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Elif Sümeyye Bekis
Türkiye
Özet
Bu çalışmada öğrencilerden bir hayvan hücresi çizmeleri ve hücrenin temel kısımları ile organellerini isimleriyle belirtmeleri istenmiş ve bu şekilde hücre konusundaki kavramsal bilgi düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma 2014-2015 eğitim öğretim yılında, Kars il merkezinde bulunan dört farklı ortaokulun 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden oluşan toplam 289 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. İncelemeler sonucunda 6, 7 ve 8. sınıfların tümünde, hücrenin temel yapısı olan çekirdek, sitoplazma ve hücre zarının öğrenci çizimlerinde en çok belirtilen kavramlar olduğu görülmüştür. Hücre zarının öğrenciler tarafından bilinme oranı 6. sınıftan 8. sınıfa doğru yaklaşık %100 oranında bir artış gösterirken; ribozom, golgi aygıtı, lizozom, koful ve sentriol ise gittikçe azalan oranlarda bir seyir izlemiştir. Bu organellerden özellikle koful 6. sınıf öğrencileri tarafından çizimlerinde en fazla belirtilen organellerden biri olmasına rağmen 7. sınıf ve 8. sınıflarda en çok düşüş gösteren organel olmuştur. Bu durum kofulun hayvan hücrelerinde bulunmadığı gibi bir yanlış öğrenmenin varlığını düşündürmüştür. Sentrozom, DNA, çekirdek zarı ve kromozom 6 ve 7. sınıflarda öğrenci çizimlerinde hiç belirtilmemişken 8. sınıflarda az da olsa belirtilmiştir. Bu sonuç ise 8. sınıf müfredatında yer alan "Hücre Bölünmesi ve Kalıtım" konularının 6 ve 7. sınıf müfredatı içerisinde hiç yer almadığı gerçeğini göstermiştir. Söz konusu bulguların bundan sonra yapılacak ortaokul fen bilimleri dersi programına ve hücre konusunun öğretimine katkıda bulunacağı düşünülmektedir
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dergi ISSN 1306-7850
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 08-2016
Cilt No 12
Sayı 2
Sayfalar 616 / 625
Doi Numarası 10.17860/efd.12347
Makale Linki http://dergipark.ulakbim.gov.tr/mersinefd/article/view/5000161939