Yazarlar |
Ferdane Denkci Akkaş
İstanbul Medeniyet Üniversitesi, Türkiye |
Ali Aksu
Dokuz Eylül Üniversitesi, Türkiye |
Suzan Yıldırım
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Aslı YURTTAŞ
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu çalışmanın amacı, İzmir ili Buca ilçesindeki ilkokullardayöneticilik yapan müdürlerin denetim yeterliklerine ilişkin öğretmen vemüdür görüşlerini kliniksel denetim yaklaşımı bağlamındadeğerlendirmek ve hem müdürlerin hem de bu okullarda çalışanöğretmenlerin müdürler tarafından yürütülen ders denetimifaaliyetlerinin etkililiğine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Buçalışmanın yapılandırılmasında nitel araştırma yaklaşımıbenimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İzmir ili Buca ilçesinde5 ilkokulda görev yapan 22 öğretmen ve 5 okul müdürü oluşturmaktadır.Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış veyapılan betimsel içerik analizi sonucunda çalışma grubuna dahil edilenöğretmenlerin ve okul müdürlerinin görüşlerinin şu dokuz ana temaaltında toplandığı görülmüştür: denetim anlayışı, okul müdürünündenetim yapmasından duyulan memnuniyet, ders denetimi öncesi süreç,ders denetimi süreci, denetimde kullanılan ölçütler, ders denetimininöğretmen ve öğrenci üzerindeki etkileri, ders denetimi sonrası süreç, dersdenetiminin okul müdürü tarafından yapılmasının avantajları, dersdenetiminin okul müdürü tarafından yapılmasının dezavantajları. Bu temalar altında verilen görüşler incelendiğinde müdürler tarafındanyapılan ders denetimi faaliyetlerinin kliniksel denetim yaklaşımınınilkeleri ile bağdaşmadığı, yaklaşımın benimsediği önemli aşamaların gözardı edildiği, daha önce müfettişler tarafından yürütülen denetimfaaliyetlerinde benimsenen kontrol odaklı anlayışın sürdürüldüğü, bunarağmen müfettişlerle kıyaslandığında okul müdürleri tarafındanyürütülen denetim etkinliklerinin göreceli olarak daha olumlu algılandığıanlaşılmaktadır. Ek olarak, okul müdürlerinin sürece ilişkin detaylı veaçık bir yönlendirmeye ve süreci sağlıklı yürütebilecek bilgi ve becerilerikazanabilmeleri için etkili hizmet içi eğitim desteğine ihtiyaç duyduklarıgörülmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies |
Dergi ISSN | 2667-5609 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Dergi Grubu | Q1 |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 08-2019 |
Cilt No | 4 |
Sayı | 14 |
Sayfalar | 1271 / 1298 |
Doi Numarası | 10.29228 |
Makale Linki | http://turkishstudies.net/files/turkishstudies/fa76d89d-1767-40af-baac-60d8fad80e33.pdf |