img
img
The Comparison of the Readability of Rhinoplasty Information Texts on Surgeons Web Site Between Different Specialisations    
Yazarlar (2)
Doç. Dr. Mustafa Mert BAŞARAN Doç. Dr. Mustafa Mert BAŞARAN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
İhsan Kuzucu
Türkiye
Devamını Göster
Özet
Amaç: Rinoplasti operasyonu; plastik cerrah ve kulak burun boğaz (KBB) hastalıkları uzmanlarıtarafından yapılan, sıklıkla hangi bölüme gidecekleri konusunda kararsız kaldıkları, sık yapılan birameliyattır. Bu operasyonun kim tarafından yapılacağına karar vermede sosyal medyanın etkisi fazladır.Bu çalışmada, plastik ve KBB uzmanlarının internet üzerinde yer alan rinoplasti bilgilendirmemetinlerini okunabilirlik açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Googlearama motoru kullanılarak “Rinoplasti” kelimesi taratıldı. İlk 30 plastik cerrah ve ilk 30 kulak burunboğaz uzmanının web sitesindeki rinoplasti hakkında bilgilendirme metinlerinin ilk 100 kelimesiLIDA programı kullanılarak Gunning-Fog indeksi, Flesch-Kincaid ve Ateşman değerleri açısındankarşılaştırıldı. Bulgular: Flesch-Kincaid değerleri karşılaştırıldığında, plastik cerrahların (23,18±3,38)bilgilendirme yazılarının KBB uzmanlarına (25,25±3,60) oranla istatistiksel olarak daha az olduğu bulunmuş;bu nedenle daha okunabilir olduğu düşünülmüştür. Öte yandan, Ateşman ve Fog-Gunningdeğerleri plastik cerrahi grubunda daha iyi sonuçlar vermekle beraber, KBB ile karşılaştırıldığında anlamlıbir fark bulunmamıştır. Sonuç: Rinoplasti operasyonları için plastik cerrah ve KBB hekimleri tarafındanhazırlanmış bilgilendirme yazılarının okunabilirliği karşılaştırıldığında, plastik cerrahlarınmetinlerinin daha okunabilir olduğu; bu nedenle hastaların rinoplasti için daha çok plastik cerrahlarıtercih ettiği düşünülmüştür, ancak her iki yazıda Türkçe için daha uygun görülen Ateşman değeri okunabilirliğizor olarak göstermiş, ancak istatistiksel bir fark gözlenmemiştir. Bu durumun hastaların yazılarızor okuyabildiğini; bu nedenle internet ortamında yer alan bilgilendirme yazılarından ziyade sosyalmedyada yer alan resimlerin ve kendi yakınlarının tecrübelerinin rinoplasti operasyonu açısından kişileriyönlendirmelerine neden olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle, internet üzerinde paylaşılan bilgilendirmemetinlerine daha fazla özen gösterilmelidir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SCOPUS dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkiye Klinikleri
Dergi ISSN 1300-0292
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 01-2019
Cilt No 39
Doi Numarası 10.5336/medsci.2018-63549
Makale Linki http://dx.doi.org/10.5336/medsci.2018-63549