Yazarlar |
Ataman KARAÇÖP
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Tufan İNALTEKİN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmada, fen bilgisi öğretmenlerinin iş doyumlarının, öğretmen öz-yeterliği, öğretim öz-yeterliği, öğretime yönelik kaygı ve okul kültürü ile ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini devlet okullarında görev yapan 185 fen bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, “Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği”, “Okul Kültürü Ölçeği”, “Fen Öğretimi Öz Yeterlik Ölçeği”, “Fen Öğretimine Yönelik Kaygı Ölçeği” ve “İş Doyumu Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Bulgular, fen bilgisi öğretmenlerinin iş doyumlarının, öz-yeterlikleri, fen öğretimi öz-yeterlikleri ve okul kültürleri ile doğrudan pozitif ilişkili olduğunu göstermiştir. Ancak öğretmenlerin fen öğretimi kaygılarının iş doyumları ile doğrudan anlamlı bir ilişkisinin olmadığı görülmüştür. Bununla birlikte yapısal modelin sonuçları, okul kültürünün fen bilgisi öğretmenlerinin iş doyumunun güçlü bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Çoklu regresyon analizinin sonucu, bu bağımsız değişkenlerin öğretmenlerin iş doyumu varyansının %40’ını açıkladığını göstermiştir. Bu sonuçlar, fen bilgisi öğretmenlerinin iş doyumu için gerekli olan duyuşsal desteğin sağlanmasında olumlu bir okul kültürü, öğretmen öz-yeterliği ve öğretme öz-yeterliğinin önemli bir rol oynadığını göstermiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of Theoretical Educational Science |
Dergi ISSN | 1308-1659 |
Dergi Tarandığı Indeksler | Journals Indexed in Eric |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 07-2022 |
Cilt No | 15 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 526 / 560 |
Doi Numarası | 10.30831/akukeg.1059 |
Makale Linki | http://doi.org/10.30831/akukeg.1059 |