img
Fen ve Sosyal Bilimler Kökenli Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Algıları   
Yazarlar
Mustafa Ürey
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Ataman KARAÇÖP
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Volkan GÖKSU
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Kerem Çolak
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı, fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algılarını belirleyerek aradaki farklılıkları ortaya koymaktır. Çalışmada, mevcut durumu tam olarak ortaya koyabilmek için Alan Taraması (Survey) Yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 2013-2014 eğitim öğretim yılında Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören toplam 314 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Chambers (1983) tarafından geliştirilen Bir Bilim İnsanı Çiz Testi (Draw A Scientest Test-DAST)'nden faydalanılmıştır. DAST'tan elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen verilerden hareketle, öğretmen adaylarının çizimlerinde 6 farklı temaya (fiziksel özellikler, kişisel özellikler, mesleki özellikler, çalıştığı ortam, kullanılan malzemeler, bilim insanı modeli) odaklandıkları görülmüştür. Her bir tema için yapılan çizimler araştırmacılar tarafından incelenmiş ve bu çizimlerden elde edilen kodlar ilgili tema altında sınıflandırılmıştır. Araştırmanın neticesinde, fen bilimleri kökenli öğretmen adaylarının bilim insanını, marjinal görünümlü, dağınık, önlük giyinen, deney yapan, icat yapan, problemlere çözüm üreten, çalışma ortamı olarak laboratuarı ve laboratuardaki malzemeleri kullanan bireyler olarak algıladıkları görülürken; sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanını, klasik görünümlü, düzenli, evrensel ve çok yönlü düşünen, çalışma ortamı olarak kütüphane ve çalışma odasını kullanan bireyler olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adayları, bilim insanını erkek, gözlüklü ve çalışma ortamı olarak doğayı kullanan bireyler olmaları hususunda ortak görüş bildirmişlerdir
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Yüzüncü Yıl Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi
Dergi ISSN 1305-2020
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2017
Cilt No 14
Sayı 1
Sayfalar 205 / 226
Doi Numarası 10.23891/yyuni.2017.8
Makale Linki http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/Cilt14/fbeabdyyuefd21072016.pdf