Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Ayhan YARDİMCİEL
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Şüheda Ablak
Türkiye |
Özet |
Doğu Anadolu İlk Tunç Çağı'nın başlarında Mezopotamya ve Kuzey Suriye daha sonrasına Erken Transkafkasya Kültürü'nün etkisi altına girmiştir. Bu nedenle Doğu Anadolu Tunç Çağı Erken Hurri kültürü ile temsil edilmektedir. Bu dönem seramik repertuarı ise Karaz Seramiği olarak tanımlanmaktadır. Seramik geleneği zaman içerisinde, coğrafyanın genişliğinin de kaynaklanan sebepler ile farklılıklar gösterebilmektedir. Hurri kültür etkisi Transkafkasya'dan Urmiye Gölü'ne, Amik Ovası ve Suriye-Filistin bölgelerine kadar uzanmaktadır. Son Tunç Çağı Doğu Anadolu için aynı zamanda siyasi ve kültürel anlamda yeni gelişmelerin de yaşanmaya başlandığı dönemdir. Geç Tunç Çağı'nın sonlanmasına sebep olan Ege Göçleri Orta Anadolu'yu doğrudan etkileyip Hitit İmparatorluğu'nu yıkılış sürecini başlatmıştır. Hitit İmparatorluğu'nun yıkılmasıyla birlikte Kuzeye doğru ilerlemeye başlayan Assur Krallığı ile bu dönemde Doğu Anadolu'da var olan Hurri beylikleri arasında çekişme başlamıştır. Bu gelişmeyle alakalı olarak Doğu Anadolu Bölgesi Ege Göçleri'nden dolaylı yoldan etkilenmiştir. Kars Müzesi'ne, Iğdır'dan satın alma yoluyla getirilen Son Tunç Çağı seramikleri, öncesinde Karaz sonrasında Aras Boyalıları ve yivli seramikler gibi Hurri kültürünün Son Tunç Çağı'nda meydana getirdiği kültürel gelişmelerdendir. Bu seramikler Hurri varlığının Iğdır ve Kars bölgesinde temsil edildiği bilgisini bizlere vermekle birlikte bölgenin diğer kültür bölgeleri ile ilişkisini açıklaması açısından da önemlidir. Bu çalışmada tanıtılan toplam altı parçadan oluşan bu seramik örnekleri günlük kullanım kaplarından oluşan, boyasız örnekleri içermektedir |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli uluslarası dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Seleucia |
Dergi ISSN | 2148-4120 |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 05-2014 |
Sayı | 4 |
Sayfalar | 165 / 174 |