Yazarlar |
Doç. Dr. Özlem KARADAĞ ALBAYRAK
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Taşıma modları içinde yatırım maliyeti yüksek olmasına rağmen kütlesel taşımada navlunmaliyeti oldukça düşük olan mod demiryolu taşımacılığıdır. Demiryolunda taşınacak yük miktarınıntahmin edilmesi etkin planlama yapılmasını sağlar. Bu çalışma Türkiye’de demiryolu yüktaşımacılığına oluşacak talep modeli 1978-2018 arasındaki yıllık zaman serisi verilerini kullanarakanaliz edilmiştir. Johansen eşbütünleşme analizi ve varyans hata düzeltme modeli ile tahmininbelirleyicilerinin kısa ve uzun dönem esneklikleri tahmin edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göredemiryolu yük talebinin en önemli belirleyicisi navlun oranı olmuştur. Demiryolu yük talebininnavlun oranına göre uzun dönem ve kısa dönem esneklikleri - 0,181 ve -0,184 ile çok yakındır.Demiryolu yükü talebinin uzun dönemli dış ticaret hacmi esnekliği anlamlı ve pozitiftir, yani ticarethacmi arttıkça demiryoluna oluşacak yük talebi artacaktır. Fakat demiryolu yükü talebinin uzundönemli Gayrisafi Katma Değer ve Yakıt Fiyatı esneklikleri anlamlı ve negatiftir. Yani budeğişkenlerdeki artık demiryolu yük talebini azaltacaktır. Hata düzeltme modeline göre demiryoluyük talebindeki herhangi bir son dönem sapmasının 55%’i bir yıl içinde düzeltilmekte ve uzundönem denge ilişkisi eski haline gelebilmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1301-3688 |
Dergi Tarandığı Indeksler | Google Scholar, Asos, Sobiad.. |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 04-2021 |
Sayı | 58 |
Sayfalar | 137 / 154 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiibd/issue/62151 |