Yazarlar |
Doç. Dr. Selami SÖNMEZ
Atatürk Üniversitesi, Türkiye |
Hikmet, Y Celkan
Türkiye |
Özet |
Bu çalışma Selçuklu Türklerinin hangi tarihi ve coğrafi şartlarda İran, Suriye,Türkiye, Ermenistan, Azerbaycan, Filistin topraklarında bir devlet kurduğunu, ne tür sosyopolitikzorluklarla karşılaştıklarını ve bu zorlukları Tarihimizde ilk kez “eğitimi bir devlet işihaline getirerek” çözmeye çalıştıklarının anlatmak için yapılmıştır. Selçuklular Allah (cc)’ınrızasını kazanmaya yönelik bir felsefe ile bu felsefenin tahakkukuna dönük bir eğitimpolitikası izlemişlerdir. Bu süreçte en tipik tedbirleri öncelikle 12 kültür merkezindekurdukları medreselerdir. Bu medreselerde 4 tane mezhebe mensup aydınlar yetişecek, buaydınlar hem itikadi kirliliği temizleyecek, hem Selçuklu devletinin ihtiyaç duyduğu idaripersoneli yetiştirecek hem de özellikle farsın Selçuklu Devleti aleyhine çıkardığı fitneyiönleyerek devletin sosyal ve kültürel temellerini sağlamlaştıracaktır. Böylece Selçuklu otopraklarda tutunmayı sürdürecektir. Selçuklu Medreseleri Selçukluların devlet felsefeleriningerçekleşmesine hizmet eden politik kuruluşlardır. Hocası, öğrencisi fars, öğretim diliArapça, finansmanı devletten olup, yönetimi vakıflarca yürütülen bu kurumların banisiTürkler, anavatanı İrandır. Medreseler Selçuklu Türk Medeniyetine özgü kurumlardır.Selçuklu Medreseleri eğitimin bir devlet işi olmaya başlayışına ve okulların politik amaçlardoğrultusunda kurulmasına ve faaliyet göstermesine ilişki dünya eğitim tarihinin ilkörnekleridir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
Dergi ISSN | 1304-4990 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 09-2018 |
Cilt No | 22 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 1457 / 1465 |