Yazarlar |
Doç. Dr. Selma ERDAĞI
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Doç. Dr. Devrim ERGİNSOY OSMANOĞLU
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Her insan kültürü, sosyal çevresi, bu çevrenin geri bildirimleri ve eğitim biçimi gibi birçok kaynaktan gelen bilgi yığınıyla karşılaşır. Bu bilgiler bilişsel bir sistem tarafından yorumlanır ve bireylerin çevresiyle uyumunu ve kendinde kaygı yaratan değişikliklere geliştirdiği tepkileri oluşturur. Kaygı ve kaygı ile başa çıkabilme becerisi kökenini, çocukluk yaşantısında verilen eğitimden, anne-baba, öğretmenler ve arkadaşlarla kurulan ilişkilerden alır. Bu bağlamda erken yaşlarda çocuklara verilen eğitim sürecinde çocukların hangi stratejileri kullanmaları gerektiğine dair telkinlerin belirlenmesi önemlidir. Kaygı ve stresle başa çıkma süreçleri incelendiğinde birçok kuram dikkati çekmektedir. Bu kuramların başında psikanalitik yaklaşımın kaygıyla baş etme stratejileri olarak bilinen savunma mekanizmaları gelmektedir. Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda okutulan Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde bulunan kahramanların sıklıkla yaşadıkları duygular ve psikanalitik yaklaşıma göre bu duygularla hangi baş etme stratejilerini kullandıklarını belirlemektir. Bu araştırmada 5, 6, 7 ve 8. sınıflara ait Türkçe ders kitaplarındaki toplam 12 metin incelenmiştir. Araştırmada incelenecek metinler öğrencilere görüş sorularak belirlenmiştir. Öğrencilerden 2016-2017 yılı içinde Türkçe ders kitabında yer alan ve en çok etkilendikleri üç metnin isimlerini yazmaları istenmiştir. Frekansı en yüksek olan bu metinlerde yer alan kahramanların, problem durumlarında kullandıkları stratejiler, psikanalitik yaklaşıma göre incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli, verilerin analizinde ise betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlara göre hikâyelerde adı geçen kahramanlar sırasıyla en fazla "korku, üzüntü, öfke ve endişe" duygularını yaşamaktadır. Bu duygularla baş etme sürecinde kullandıkları savunma mekanizmaları ise yine sırasıyla "gerileme, fedakârlık, agresif davranış, baskılama, boyun eğme ve karşıt tepki geliştirme" olarak belirlenmiştir |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of Turkish Studies |
Dergi ISSN | 1308-2140 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 11-2017 |
Cilt No | 12 |
Sayı | 25 |
Sayfalar | 12 / 25 |
Doi Numarası | 10.7827/TurkishStudies.12193 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.7827/turkishstudies.12193 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 2 |