Yazarlar |
Selma ERDAĞI
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Funda Toprak
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Okumak hem bir konu hakkında bilgi edinmemizi hem de estetik ve sanatduygularımızın gelişmesini sağlar. Okumanın temel amacı olan anlamayısağlamak için bir dizi zihinsel işlem gerekmektedir. Okuma işlevinin okumaöncesi, okuma sırası ve okuma sonrası aşamalarını içeren süreçte bireyinbilişsel becerilerinin farkında olması, kendisini ve süreci kontrol etmesi veson olarak geri bildirim alarak değerlendirme yapabilmesi bireydekiüstbilişsel faaliyetler olarak değerlendirilebilir. Bu araştırma, Türkçeöğretmenlerinin okuma stratejileri bilişsel farkındalık becerilerini kullanmadüzeylerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Kars ilive ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev yapanTürkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Veriler, Okuma Stratejileri BilişselFarkındalık Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler,bağımsız t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre;Türkçe öğretmenlerinin okuma stratejileri bilişsel farkındalık becerilerindenaldıkları toplam puanlar cinsiyet, mezuniyet türü, kıdem, mezun olduklarıbölüm, okuma eğitimi dersi alma, ders kredisini yeterli bulma, okunan kitapsayısı, hızlı okuma teknikleri eğitimi alma değişkenine göre anlamlı farklılıkgöstermemektedir. Fakat bu değişkenlere göre ölçeğin bazı alt boyutlarındaanlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi |
Dergi ISSN | 2147-0146 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 06-2019 |
Makale Linki | http://www.tekedergisi.com/Makaleler/715461005_24selma.pdf |