Yazarlar |
Selma ERDAĞI
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Dört temel dil becerisinden biri olan dinleme becerisi, anne karnında başlar, ailede kazanılır, dahasonra okulda ve yaşam boyu gelişerek diğer dil becerileriyle bütünleşip iletişim, öğrenme veakademik başarı için büyük önem arz eder. Dinleme becerisinin geliştirilmesinde ilköğretimdüzeyinde yapılacak çalışmalar dinlediklerini daha iyi anlayan, böylece sağlıklı iletişim kurabilen vediğer dil becerilerini geliştirmede dinlediklerinden yararlanan bireyler yetiştirmek için önemlidir.Her bireyin birbirinden farklı bilişsel, duyuşsal ve devinişsel dinleme tutum ve alışkanlıkları vardır.Bireyler, geliştirdikleri tutum ve alışkanlıklar sonucunda çeşitli dinleme türleri ve stratejilerinikullanır. İlköğretim, temel dil becerilerinin gelişmesinde önemli bir süreçtir ve bu süreci etkileyenbirçok faktör vardır. Dinleme eğitimi de bu becerilerden biridir. Bu araştırmada, ortaokulöğrencilerinin dinlemeye yönelik tutumları cinsiyete, sınıf mevcuduna ve sınıf düzeyine göreincelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kars ili merkezde bulunan ve rastgeleseçilen üç ortaokulun 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Ortaokulöğrencilerinin dinlemeye yönelik tutumlarının belirlemeye çalışıldığı bu araştırmada tarama modelikullanılmıştır. Araştırmada veriler, Karakuş Tayşi ve Özbay (2016) tarafından geliştirilmiş olanDinlemeye Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, T testi ve Kruskal Wallis-Htesti yapılmıştır. Bu çalışmada, öğrencilerin dinleme tutumları, cinsiyet değişkenine görebakıldığında, kız öğrencilerin lehine anlamlı bulunmuştur. Yine analiz sonuçları, sınıf mevcuduarttıkça dinlemede bireysel farklılıkların belirginleştiğini ve dinleme güçlüğünün arttığınıgöstermektedir. Sınıf düzeyine göre ise anlamlı farklılık görülmemiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi |
Dergi ISSN | 2148-9599 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 06-2020 |