img
Genç Erişkin Erkek Sıçanlarda REM Uyku Yoksunluğunun Öğrenmeye Etkisi   
Yazarlar
Sultan Çeçen
Batman Üniversitesi, Türkiye
Aşçıoğlu Meral
Türkiye
Cem Süer
Erciyes Üniversitesi, Türkiye
Dr. Öğr. Üyesi Soner BİTİKTAŞ Dr. Öğr. Üyesi Soner BİTİKTAŞ
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Fatoş Deneme
Türkiye
Özet
Uyku, öğrenme ve bellek süreçlerinin birbiriyleilişkili olduğunu ve REM uyku yoksunluğunun öğrenmesüreçlerini olumsuz etkilediğini bildiren çok sayıda çalışma vardır. Ancak, bu çalışmaların sonuçlarıarasında çelişkiler bulunmaktadır. Bu nedenle buçalışmada genç erişkin erkek sıçanlarda uzun süreliREM uyku yoksunluğunun öğrenme ve bellek üzerineolan etkisine açıklık getirilmesi amaçlandı. Çalışma; 8aylık Wistar Albino cinsi 30 adet erkek sıçanla; uyku yoksunluğu (UY) (n=10), ortam kontrol (OK) (n=10)ve kafes kontrol (KK) (n=10) grupları oluşturularak gerçekleştirildi. Uyku yoksunluğu grubundaki sıçanlar 21 gün süreyle her gün 18 saat boyunca; 14 adet dar platform içeren su tankı şeklindeki düzenekte barındırılarak uyanık bırakıldılar. Ortam kontrolgrubu sıçanlar aynı süre ile geniş platformlu su tankı düzeneğinde, kafes kontrol grubu sıçanlarda standart sıçan kafeslerinde barındırıldı. Uyku yoksunluğu uygulamaları sonunda Morris su tankında öğrenme ve bellek değerlendirildi. Değerlendirmede kullanılanparametrelerin anlamlılık düzeyi için p<0,05 olarakkabul edildi. Bulgular değerlendirildiğinde, günde 18saatlik uyku yoksunluğuna maruz kalmanın 8 aylık Wistar Albino cinsi erkek sıçanlarda yer-yön bulma öğrenmesi ile ilgili bilişsel işlevleri bozduğu, bellek işlevlerini ise etkilemediği belirlendi.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Sağlık Bilimleri Dergisi
Dergi ISSN 1018-3655
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2013
Cilt No 22
Sayı 2
Sayfalar 103 / 109
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş