Yazarlar |
Sultan Çeçen
Batman Üniversitesi, Türkiye |
Aşçıoğlu Meral
Türkiye |
Cem Süer
Erciyes Üniversitesi, Türkiye |
Dr. Öğr. Üyesi Soner BİTİKTAŞ
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Fatoş Deneme
Türkiye |
Özet |
Uyku, öğrenme ve bellek süreçlerinin birbiriyleilişkili olduğunu ve REM uyku yoksunluğunun öğrenmesüreçlerini olumsuz etkilediğini bildiren çok sayıda çalışma vardır. Ancak, bu çalışmaların sonuçlarıarasında çelişkiler bulunmaktadır. Bu nedenle buçalışmada genç erişkin erkek sıçanlarda uzun süreliREM uyku yoksunluğunun öğrenme ve bellek üzerineolan etkisine açıklık getirilmesi amaçlandı. Çalışma; 8aylık Wistar Albino cinsi 30 adet erkek sıçanla; uyku yoksunluğu (UY) (n=10), ortam kontrol (OK) (n=10)ve kafes kontrol (KK) (n=10) grupları oluşturularak gerçekleştirildi. Uyku yoksunluğu grubundaki sıçanlar 21 gün süreyle her gün 18 saat boyunca; 14 adet dar platform içeren su tankı şeklindeki düzenekte barındırılarak uyanık bırakıldılar. Ortam kontrolgrubu sıçanlar aynı süre ile geniş platformlu su tankı düzeneğinde, kafes kontrol grubu sıçanlarda standart sıçan kafeslerinde barındırıldı. Uyku yoksunluğu uygulamaları sonunda Morris su tankında öğrenme ve bellek değerlendirildi. Değerlendirmede kullanılanparametrelerin anlamlılık düzeyi için p<0,05 olarakkabul edildi. Bulgular değerlendirildiğinde, günde 18saatlik uyku yoksunluğuna maruz kalmanın 8 aylık Wistar Albino cinsi erkek sıçanlarda yer-yön bulma öğrenmesi ile ilgili bilişsel işlevleri bozduğu, bellek işlevlerini ise etkilemediği belirlendi. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Sağlık Bilimleri Dergisi |
Dergi ISSN | 1018-3655 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2013 |
Cilt No | 22 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 103 / 109 |