img
İlköğretim Öğrencilerinin Dikkat Toplama Sürecine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi.   
Yazarlar
Prof. Dr. Suna KAYMAK ÖZMEN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özden Demir
Türkiye
Özet
Dikkat toplama becerisi çocukluk yıllarında bilişsel, sosyal ve duygusal gelişim için bir ön koşul olarak değerlendirilebilir. Bu noktada özellikle dikkat toplama süreci ve öğrencilerin bu süreçteki farkındalıkları önem kazanmaktadır. Bu çalışmada ilköğretim II. kademe öğrencilerinin dikkat toplama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflarda okuyan 82 öğrenciye dikkat toplama sürecine ilişkin altı adet açık uçlu soru yöneltilmiştir. Öğrencilerin doldurdukları soru formlarından elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde öğrencilerin dikkat toplama süreci öncesinde özellikle çalışma ortamının düzenlenmesi ve sessiz bir ortamın oluşturulmasına dikkat ettikleri görülmüştür. Öğrencilerin dikkatlerini en çok dağıtan şeyin ortamda bulunan sesler (televizyon, bilgisayar, arkadaşlar vb.) olduğu; dikkatlerini toplayabilmek için sessiz bir ortam oluşturmaya yöneldikleri; öğrencilerin dikkat toplama sürecine ilişkin daha çok dışsal uyarıcıları kontrol etmeye çalıştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Oysaki özellikle dikkat toplama sürecinde öğrencilerin kendi kendine yönerge verme ve içsel konuşma süreçlerini kullanabilmeleri önem kazanmaktadır. Bu becerilerin kazandırılmasına yönelik eğitim programlarının geliştirilmesi ve uygulanması önerilebilir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Dergi ISSN 1304-8880
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2011
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1

Paylaş