img
Üniversite Öğrencilerinin Üst Biliş Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi   
Yazarlar
Özden Demir
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Suna KAYMAK ÖZMEN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin algıladıkları üst biliş düzeylerini belirlemek ve üst biliş düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. İlişkisel tarama modelinde yürütülmüş bu araştırmanın örneklemini Kafkas Üniversitesi Eğitim, Veteriner, Fen Edebiyat ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültelerine devam eden toplam 1745 öğrenci oluşturmuştur. Kayıp veriler elendikten sonra araştırmanın örneklemi toplam 1083 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak sosyo-demografik özelliklerin belirlenmesi amacıyla Kişisel Bilgi Formu ve Üst Biliş-30 Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda üniversite öğrencilerinin üst biliş ölçeğinde en yüksek puanı bilişsel farkındalık alt boyutunda aldıkları görülmüştür. Yine elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin cinsiyetlerine göre üst biliş toplam, bilişsel güven ve düşünce kontrol ihtiyacı boyutlarında kız öğrenciler lehine; öğrenim gördükleri fakültelere göre ise, bilişsel farkındalık boyutunda İktisadi İdari Bilimler fakültesi lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Sınıf düzeylerine göre incelendiğinde ise, üst biliş ölçeğinin, kontrol edilemezlik ve tehlike boyutunda beşinci sınıf ortalamasının, dördüncü, birinci, ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerine göre daha düşük olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Dergi Tarandığı Indeksler ulakbim
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 05-2011
Cilt No 20
Sayı 3
Sayfalar 145 / 160
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 17

Paylaş