img
Öğretmen Adaylarının Problemli İnternet Kullanım Davranışlarının Kişilik Tipi Utangaçlık ve Demogra WSfik Değişkenlere Göre İncelenmesi   
Yazarlar
Ebru Öztürk
Biruni Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Suna KAYMAK ÖZMEN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Öğretmen adaylarının problemli internet kullanım davranışlarını, kişilik tipi, utangaçlık ve demografik değişkenlere göre incelemeyi amaçlayan bu çalışma, Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe, fen bilgisi, sınıf, okul öncesi ve sosyal bilgiler öğretmenliği ve psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümünde öğrenim gören toplam 453 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Çalışma kapsamında öğrencilere, Kişisel Bilgi Formu, Problemli İnternet Kullanım Ölçeği, Eysenck’ in Kişilik Anketi ve Utangaçlık Ölçeği uygulanmıştır. Veriler, ilişkisiz örneklemler için t-testi, tek yönlü ANOVA, korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda cinsiyet ve bölümün, problemli internet kullanımı üzerindeki etkisinin ve haftalık internet kullanım süresi ile problemli internet kullanımı arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu; buna karşın internete bağlanma yerinin, problemli internet kullanımı üzerinde anlamlı bir etki oluşturmadığı görülmüştür. Sınıf düzeyine ilişkin anlamlı bir fark bulunmazken, internetle tanışma yaşının, problemli internet kullanımının sadece aşırı kullanım alt boyutu ile anlamlı bir ilişkisinin olduğu görülmüştür. Problemli internet kullanımının, internetin kullanım amaçlarına göre değişip değişmediği incelendiğinde ise, çevrimiçi oyun oynayan, internette sohbet eden ve internetten program indiren öğrencilerin daha fazla problemli internet kullanma eğiliminde olduğu görülmüştür. Kişilik tipleri (yalan, dışadönüklük, nörotisizm-içedönüklük, psikotisizm) ve utangaçlığın problemli internet kullanımının yordayıcısı olup olmadıklarının da incelendiği bu çalışmada, yalan, nörotisizm ve utangaçlığın problemli internet kullanımı toplam puanı ve aşırı kullanım, sosyal fayda, internetin olumsuz sonuçları alt faktörleri için anlamlı birer yordayıcı oldukları görülmüştür. Araştırma sonucunda dışadönüklük ve psikotisizmin ise, gerek problemli internet kullanımı toplam puanı için gerekse alt boyutlarında anlamlı birer yordayıcı olmadıkları saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB
Dergi Tarandığı Indeksler SSCI
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 04-2011
Cilt No 11
Sayı 4
Sayfalar 1785 / 1808
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 6

Paylaş