img
Ortaokul Öğrencilerinin Düşünme Kavramına İlişkin Metaforları   
Yazarlar
Özden Demir
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Suna KAYMAK ÖZMEN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışma; ortaokul öğrencilerinin "düşünme" kavramına ilişkin sahip gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, Kars'ta dört ortaokulda öğrenim gören, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf ilköğretim öğrencileri (n=400) oluşturmaktadır. İlk aşamada, ilköğretim altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinden (n=400) toplanan görüşme formları her iki araştırmacı tarafından dikkatlice okunduktan sonra geçici bir kod listesi hazırlanmıştır. Daha sonra, katılımcıların ürettikleri metaforlar gözden geçirilerek, her metaforun konusu ve kaynağı arasındaki ilişki değerlendirilerek geçerli kodlara ulaşılmıştır. Geçerli sayılmayan ortaokul altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencisinin görüşme formu araştırma kapsamı dışında bırakılmıştır. Böylece toplam (n=105) katılımcı çalışma grubunda kalmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Katılımcıların her birinin ''Düşünme, .......... gibidir. Çünkü ...........'' ibaresini tamamlamasıyla veriler, nicel ve nitel veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre; katılımcılar toplam 92 adet geçerli metafor üretmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri bakımından irdelenerek 7 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda, ortaokul öğrencilerinin düşünme kavramına ilişkin algıları üzerinde formal eğitim kadar informal ve örtük programdan gelen unsurlarında etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler ULAKBİM olmak üzere EBSCO, DOAJ, ICAAP, Scientific Commons, MLA, ASOS, TEİ, AMIR (Access to Mideast and Islamic Resources), Journal Directory, DJS (Dayang Journal System), ARASTİRMAX, Akademik Dizin, Google Academic
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 04-2015
Cilt No 10
Sayı 7
Sayfalar 359 / 380
Doi Numarası 10.7827
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 3
Ortaokul Öğrencilerinin Düşünme Kavramına İlişkin Metaforları

Paylaş