Yazarlar (3) |
![]() Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
![]() Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye |
![]() Türkiye |
Özet |
Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki fen bilgisi öğretmenlerininmesleki iyilik durumlarını incelemek ve bu fen öğretmenlerininmesleki iyilik durumlarının bazı demografik ve kontekstdeğişkenleri ile ilişkisini araştırmaktır. Demografik değişkenlercinsiyet, mezun olunan fakülte türü, medeni durum ve çocuksahibi olma durumunu içerirken, kontekst değişkenleri ortalamasınıf mevcudu, öğretmenin iş deneyimi ve öğretmenin haftalıkders saatini içermektedir. Ayrıca, mesleki iyilik durumu; iştatmini ve tükenmişlik (duygusal tükenmişlik ve kişisel başarı)olarak ele alınmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiyegenelinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 376 fenbilgisi öğretmeni oluşturmuştur. Veri setinin analizi için betimselistatistikler ve kanonik korelasyon analizi kullanılmıştır. Analizsonuçları Türkiye’deki fen bilgisi öğretmenlerinin yaşadığıduygusal tükenmişliğin düşük düzeyde; kişisel başarı hissi ve iştatmininin ise yüksek düzeyde olduğunu göstermiştir. Ayrıca,ders verilen sınıfların mevcudu ve öğretmenin haftalık ders saatisayısı arttıkça öğretmenlerin daha çok duygusal tükenmişlik vedaha az iş tatmini yaşama eğiliminde oldukları bulunmuştur.Çocuk sahibi olan öğretmenlerin daha çok duygusal tükenmişlikve daha az iş tatmini yaşadıkları görülmüştür. Bunun yanı sıra, işdeneyiminin iş tatmini ve kişisel başarı hissi ile pozitif yöndeilişkili olduğu bulunmuştur. Bayan öğretmenler, erkeköğretmenlere kıyasla daha yüksek iş tatmini ve kişisel başarı hissiyaşadıklarını ifade etmişlerdir. Benzer şekilde, üniversitelerin fenedebiyat fakültelerinden mezun öğretmenlerin de eğitim fakültesimezunlarına göre daha yüksek iş tatmini ve kişisel başarı hissiyaşadıkları bulunmuştur. |
Anahtar Kelimeler |
Burnout,Job satisfaction,Science teachers,Occupational well-being,Canonical correlation |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Education and Science |
Dergi ISSN | 1300-1337 Wos Dergi Scopus Dergi |
Dergi Tarandığı Indeksler | SSCI |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 02-2016 |
Cilt No | 41 |
Sayı | 183 |
Sayfalar | 147 / 161 |
Doi Numarası | 10.15390/EB.2016.4257 |
Makale Linki | http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/4257/2375 |