Yazarlar |
Prof. Dr. Berna URUN KARAHAN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Konuşma dilin dört temel becerisinden olup; bireylerin anlaşması ve toplumda var olması için en önemli ihtiyaçlardan biridir. Tabi bu becerinin edinimi ve sağlıklı gelişimi üzerinde durulmalıdır. Zira birey, her an gelişen ve değişen bir varlıktır. Tüm bunlar dikkate alındığında beceri edinimi süreci titizlikle incelenmelidir. Özellikle dili ve becerilerini öğretecek ve bu becerilerle öğrencilerine yol gösterecek öğretmen adaylarının dilin becerileri ile ilgili durumlarının ne olduğu üzerinde durulması gereken bir konudur. Bu çalışma ile öğretmen adayları için “Konuşmaya Yönelik Tutum Ölçeği” geliştirmek amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Kafkas Üniversitesi Dede Korkut Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören, rastgele yöntemle seçilmiş 375 öğretmen adayı oluşturmaktadır.Çalışmanın verileri 2019’da toplanmıştır.2Çalışmada gönüllülük esasına dikkat edilmiştir. Öncelikle madde havuzu oluşturulmuş ve uzman görüşleri alınmıştır. Ölçme aracı geliştirilirken sırasıyla açımlayıcı faktör ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, ölçeğin 14 madde ve 1 alt boyuttan oluştuğu belirlenmiştir. Bu alt boyut, “konuşma tutumu” olarak adlandırılmıştır. Daha sonra ölçme aracının iç tutarlığı Cronbach Alpha ile hesaplanmış ve bu veri setinden elde edilen sonuçların oldukça yüksek güvenirliğe sahip olduğu görülmüştür. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçları da ölçeğin farklı çalışma gruplarında da rahatlıkla kullanılabileceğini göstermiştir. Ölçek bu anlamda geçerli ve güvenilir sayılmıştır.Konuşmaya yönelik tutum ölçeği; güncel ve yeni bir ölçme aracı olarak alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies - Educational Sciences |
Dergi ISSN | 2667-5609 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 05-2020 |
Cilt No | 15 |
Sayı | 2 |
Sayfalar | 1319 / 1327 |