img
ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUMAYA YÖNELİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ KAFKAS ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ   
Yazarlar
Prof. Dr. Berna URUN KARAHAN Prof. Dr. Berna URUN KARAHAN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Temel dil becerileri dilin edinimi ve kullanımı için oldukça önemlidir. Bu becerilerden olan okuma bireyin gerek eğitim öğretim sürecinde gerekse sosyal hayatında önemli bir yer tutar. Okuma becerisi, bireye hayatı daha iyi algılama ve analiz edebilme becerisi sağlar. Okuyan, kendini geliştiren ve üreten bireylerin olduğu toplumlar maddi ve manevi açıdan gelişmiş ya da gelişmeye müsait toplumlardır. Okumanın ve okuduğunu anlamanın bu denli önemli olması okuma ile ilgili duygu ve düşünceleri de önemli kılmaktadır. Bu çalışmada; öğretmen adaylarının okumaya yönelik motivasyonlarının ne düzeyde olduğu ve çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Veriler Schutte ve Malouff (2007) tarafından geliştirilen, Yıldız, Yıldırım, Ateş ve Çetinkaya (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan "Yetişkin Okuma Motivasyonu Ölçeği" ile toplanmıştır. Çalışma grubunu 2014-2015 öğretim yılında Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde; Türkçe Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümlerinde 4. Sınıfta öğrenim gören toplam 433 öğrenci oluşturmuştur. Yapılan analizler sonucunda; öğretmen adaylarının okumaya yönelik motivasyonlarının iyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet değişkeni açısından motivasyon ölçeğinin alt boyutları anlamlı faklılık olduğu ve bu farklılığın kız öğrencilerin lehine olduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra öğrencilerin bölüm değişkeniyle ilgili olarak motivasyon ölçeğinin "yeterlilik", "tanınma" ve "benlik" alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilirken "diğer" alt boyutunda anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler ULAKBİM
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 09-2015
Cilt No 10
Sayı 11
Sayfalar 1569 / 1586
Doi Numarası 10.7827