img
TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUMAYA YÖNELİKTUTUMLARININ BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLEİLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ   
Yazarlar
Prof. Dr. Berna URUN KARAHAN Prof. Dr. Berna URUN KARAHAN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Okuma, eğitim öğretim sürecinde bireyin önemle ihtiyaç duyduğu becerilerdendir. Eğitim-öğretim sürecinin amacı bireylerin başarılı olmasıdır. Ancak bireylerin başarı ile ilgili bakış açıları okuma ile ilgili tutum düzeylerini de etkiler. Bu nedenle okumaya yönelik tutum ve başarı hedef yönelimleri arasındaki ilişki incelenmeye değerdir. Bu çalışmada Türkçe öğretmen adaylarının okumaya yönelik tutumları ve bu tutumların başarı hedef yönelimleri (öğrenme yaklaşma, öğrenme kaçınma, performans yaklaşma, performans kaçınma) ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümünde 2014-2015 öğretim yılında 4. sınıfta öğrenim gören 97 öğrenci oluşturmuştur. Veriler; Elliot ve McGregor (2001) tarafından geliştirilen, Şenler ve Sungur (2007) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Başarı Hedef Yönelimi Anketi" ve Gömleksiz (2004) tarafından geliştirilen "Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği" ile toplanmıştır. Çalışmada öncelikle Pearson korelasyon katsayıları hesaplanarak değişkenlerin birbiriyle olan ilişkileri incelemiştir. Daha sonra öğretmen adaylarının okumaya yönelik tutumlarını yordamak için cinsiyet, yaş, AGNO, öğrenme yaklaşma hedefleri, öğrenme kaçınma hedefleri, performans yaklaşma hedefleri ve performans kaçınma hedefleri değişkenleri ile çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre bu değişkenler okumaya yönelik tutumun 26%'lık kısmını açıklamaktadır ve öğrenme yaklaşma ve performans kaçınma hedefleri okumaya yönelik tutumu istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yordamaktadır
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler ULAKBİM
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 09-2016
Cilt No 11
Sayı 14
Sayfalar 783 / 794
Doi Numarası 10.7827