Yazarlar |
Şenay ÖZEN ALTINKAYNAK
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Okul öncesi dönemde etkileşimli kitap okuma yöntemininkullanılması sadece çocukların çok yönlü gelişiminin desteklenmesiaçısından değil, ailelerin erken okuryazarlık konusunda olumlu algı,tutum ve davranışlar geliştirmesi açısından da oldukça önemlidir. Bubağlamda araştırmanın amacı, etkileşimli kitap okuma etkinliklerininailelerin erken okuryazarlık sürecine ilişkin görüşleri ve uygulamalarıüzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada “ön test son test kontrolgruplu yarı deneysel desen” kullanılmıştır. Yarı deneysel desenniteliğinde olan bu araştırmanın bağımsız değişkeni etkileşimli kitapokuma etkinlikleri, bağımlı değişkeni ise ailelerin erken okuryazarlığailişkin görüşleridir. Araştırmanın örneklemini 37 aile oluşturmaktadır.Araştırmanın verileri “Okuma Yazmaya Hazırlık Sürecine İlişkin AileGörüşleri Ölçeği” ile “Okuma Yazmaya Hazırlık Sürecine İlişkin AileUygulamaları Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın deneygrubundaki ailelerin 7 hafta boyunca toplam 27 kitabı etkileşimli kitapokuma yöntemine uygun şekilde okumaları sağlanmıştır. Katılımcılarınön test ve son test puanları arasında grup türüne göre farklılık olupolmadığını belirlemek için Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır.Etkileşimli kitap okum etkinliklerinin ailelerin erken okuryazarlıkkonusundaki görüşlerine etkisini belirlemek için İlişkili Ölçümler İçinWilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucundaetkileşimli kitap okuma etkinliklerini kullanan ailelerin, diğer aileleregöre erken okuryazarlık sürecine ilişkin daha olumlu görüşler vetutumlar geliştirdikleri ve bu olumlu etki ile birlikte evde çocukları içinsağladıkları okuryazarlık olanaklarının arttığı tespit edilmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies |
Dergi ISSN | 2667-5609 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Dergi Grubu | Q1 |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 07-2019 |
Cilt No | 14 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 275 / 286 |
Doi Numarası | 10.29228/TurkishStudies.22670 |
Makale Linki | http://turkishstudies.net/educationalsciences?mod=tammetinmakaleadi=makaleurl=418d7431-4fc3-4b21-a1e7-cd8379c013cb.pdfkey=22670 |