img
Ailelerin Erken Okuryazarlık ile İlgili Görüşleri ve Uygulamaları Üzerinde Etkili Bir Yöntem: Etkileşimli Kitap Okuma   
Yazarlar
 Şenay ÖZEN ALTINKAYNAK Şenay ÖZEN ALTINKAYNAK
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Okul öncesi dönemde etkileşimli kitap okuma yöntemininkullanılması sadece çocukların çok yönlü gelişiminin desteklenmesiaçısından değil, ailelerin erken okuryazarlık konusunda olumlu algı,tutum ve davranışlar geliştirmesi açısından da oldukça önemlidir. Bubağlamda araştırmanın amacı, etkileşimli kitap okuma etkinliklerininailelerin erken okuryazarlık sürecine ilişkin görüşleri ve uygulamalarıüzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada “ön test son test kontrolgruplu yarı deneysel desen” kullanılmıştır. Yarı deneysel desenniteliğinde olan bu araştırmanın bağımsız değişkeni etkileşimli kitapokuma etkinlikleri, bağımlı değişkeni ise ailelerin erken okuryazarlığailişkin görüşleridir. Araştırmanın örneklemini 37 aile oluşturmaktadır.Araştırmanın verileri “Okuma Yazmaya Hazırlık Sürecine İlişkin AileGörüşleri Ölçeği” ile “Okuma Yazmaya Hazırlık Sürecine İlişkin AileUygulamaları Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın deneygrubundaki ailelerin 7 hafta boyunca toplam 27 kitabı etkileşimli kitapokuma yöntemine uygun şekilde okumaları sağlanmıştır. Katılımcılarınön test ve son test puanları arasında grup türüne göre farklılık olupolmadığını belirlemek için Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır.Etkileşimli kitap okum etkinliklerinin ailelerin erken okuryazarlıkkonusundaki görüşlerine etkisini belirlemek için İlişkili Ölçümler İçinWilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucundaetkileşimli kitap okuma etkinliklerini kullanan ailelerin, diğer aileleregöre erken okuryazarlık sürecine ilişkin daha olumlu görüşler vetutumlar geliştirdikleri ve bu olumlu etki ile birlikte evde çocukları içinsağladıkları okuryazarlık olanaklarının arttığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies
Dergi ISSN 2667-5609
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Dergi Grubu Q1
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 07-2019
Cilt No 14
Sayı 3
Sayfalar 275 / 286
Doi Numarası 10.29228/TurkishStudies.22670
Makale Linki http://turkishstudies.net/educationalsciences?mod=tammetinmakaleadi=makaleurl=418d7431-4fc3-4b21-a1e7-cd8379c013cb.pdfkey=22670