img
Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Problem Durumunda Kullandıkları Başa Çıkma Stratejilerinin İncelenmesi   
Yazarlar
Hatice Uysal
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Şenay ÖZEN ALTINKAYNAK Doç. Dr. Şenay ÖZEN ALTINKAYNAK
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Devrim ERGİNSOY OSMANOĞLU Doç. Dr. Devrim ERGİNSOY OSMANOĞLU
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bireyler yaşamları boyunca korku, kaygı ya da stres yaratacak pek çok problemle karşı karşıya kalabilirler. Bu durumlarında bireylerin kullandıkları başa çıkma stratejileri farklılık gösterir. Bazıları problemle doğrudan ilgilenerek çözüm yolları ararken, bazıları görmezden gelerek problem durumdan uzaklaşmayı tercih ederler. Ancak her durumda bireylerin kullandıkları bu stratejiler, yetişkinlikteki rollerini etkileyecek güce sahiptir. Bu bağlamda erken yaşlarda çocukların problem durumlarında kullandıkları stratejilerin belirlenmesi önemlidir. Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların problem durumunda kullandıkları baş etme stratejilerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan örnek olay yöntemi kullanılan bu araştırmanın çalışma grubunu Kars il merkezindeki MEB’e bağlı bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 32 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Ferit Avcı’nın “Kırmızı Fili Gördünüz mü?” kitabı kullanılarak elde edilmiştir. Çocuklardan bu kitabın sonunda yer alan problem duruma ilişkin çözüm önerileri üretmeleri istenmiştir. Bu problem karşısında çocukların kullandıkları stratejiler, aktif-bilişsel, aktif-davranışsal ve kaçınmacı başa çıkma stratejileri kategorilerine göre incelenmiştir. Çocukların problem durum karşısında aktif-davranışsal stratejiyi diğer stratejilere göre daha fazla tercih ettikleri belirlenmiştir. Eğitim akışında yer verilecek olan etkinlikler aracılığıyla çocukların bu stratejileri tanıması, deneyimlemesi ve değerlendirmesi sağlanabilir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Sakarya University Journal of Education
Dergi ISSN 2146-7455
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 08-2018
Cilt No 8
Sayfalar 72 / 82
Doi Numarası 10.19126/suje.342016
Makale Linki http://dergipark.gov.tr/doi/10.19126/suje.342016