img
Öğretmen Adaylarının Değerlere İlişkin Metaforları   
Yazarlar
Prof. Dr. Tazegül DEMİR ATALAY Prof. Dr. Tazegül DEMİR ATALAY
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Şule FIRAT DURDUKOCA Doç. Dr. Şule FIRAT DURDUKOCA
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bir toplumun sosyal, kültürel, ekonomik, milli ve manevi birçok kodunun şifresi olaraknitelendirebileceğimiz “değer” kavramı, yaşadığımız çağın en temel çalışma alanınıoluşturmaktadır. Nitekim küreselleşen dünyada toplumlara özgü özellikler giderek yok olmakta yada değişime uğramaktadır. Bu nedenle uluslara özgü değerlerin tespiti ve gelecek nesillereaktarılması hayati öneme sahiptir. Bu aktarımda en önemli vazife ise öğretmenlere düşmektedir.Bu nedenle değer kavramı ve bu kavram dahilindeki tüm bilinmezleri öğretmenlerin ve bu mesleğehenüz başlamamış öğretmen adaylarının her yönüyle bilmesi gerekmektedir. Bu araştırmaya da bugereklilik kaynaklık etmiştir. Araştırmada iki kısımdan oluşan bir incelenmeye gidilmiştir. Bukapsamda farklı alanlarda eğitim gören öğretmen adaylarının milli/manevi/evrensel değerlereyönelik metaforik algılarını belirlenmeye çalışan üç soruluk bir form kullanılmıştır. Yine aynı formda“Milli/manevi/evrensel değer nedir açıklayınız ve örnekler veriniz” şeklinde düzenlenmiş açık uçluüç adet soru verilmiş ve öğretmen adaylarının daha çok bilgi ve kavrama düzeyinde değerkavramına ilişkin alt yapıları belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemleri arasında yer alanfenomonolojik modelle desenlenen bu araştırmanın örneklemini 2017-2018 bahar yarıyılındaKafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde yer alan Anabilim Dallarının 4. sınıflarında öğrenimgören ve araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen toplam 182 öğretmen adayı oluşturmaktadır.Amaçsal örnekleme yöntemiyle belirlenen araştırmanın çalışma grubunu 4. sınıflarda öğrenimgören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Bu grubun belirlenmesindeki amaç, bu adayların hizmetöncesi eğitimlerinin son aşamalarında olmaları nedeniyle, daha fazla sayıda genel kültür,öğretmenlik meslek bilgisi ve alan bilgisi dersleri almaları ve bu derslerin kapsamına serpiştirilmişolan milli, manevi ve evrensel değerler hakkında diğer öğrenim kademelerindeki öğrencilere göredaha fazla bilgiye sahip olmaları sayıltısıdır. Verilerin analizinde nitel yöntemler arasında yer alaniçerik analizi çözümleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan 182öğretmen adayından; 154’ünün milli değer kavramına ilişkin geçerli 71 adet, 125’inin manevi değerkavramına ilişkin geçerli 59 adet, 140’ının ise evrensel değer kavramına ilişkin geçerli 67 adetmetafor ürettikleri tespit edilmiştir. Katılımcı öğretmen adaylarının milli değer kavramına yönelikolarak en sık ürettikleri metaforun ise “bayrak” olduğu belirlenmiştir. Katılımcı 182 öğretmenadayının 125’inin manevi değer kavramına ilişkin olarak 59 adet geçerli ve farklı metafor ürettiğitespit edilmiştir. Bu metaforlar içerisinde frekans değeri en yüksek olan ise “sevgi” metaforudur.Yine öğretmen adaylarının evrensel değer kavramına yönelik olarak geçerli 67 metafor ürettiklerive en sık üretilen metaforların ise “dünya, gökyüzü” ve “su” metaforları olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Ana Dili Eğitimi Dergisi
Dergi ISSN 2147-6020
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 10-2018
Cilt No 6
Sayı 4
Sayfalar 894 / 923
Doi Numarası DOI: 10.16916/aded.427142
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 4
Öğretmen Adaylarının Değerlere İlişkin Metaforları

Paylaş