Yazarlar |
Doç. Dr. Şükrü İLGÜN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Esra Altıntaş
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Zeynephan Şimşekler
Türkiye |
Rıdvan Ezentaş
Uludağ Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Araştırma öğrencinin problem durumlarında ortaya koyduğugözlemlenebilir eylemlerinin incelenerek, RBC+C soyutlama teorisikapsamında hangi basamakta olduğunun araştırılması yani üstün zekalıöğrencinin matematiksel bilgiyi yapılandırdığı soyutlama sürecini ortayakoymayı amaçlamaktadır. Mevcut araştırmanın üstün zekalı öğrencilerdesoyutlama sürecinin incelenip geliştirilebilmesi ve böylece yaşananzorlukların azaltılabilmesi bakımından,çeşitli problem durumlarıverilerek öğrencilerin gözlemlenebilir eylemler ortaya koymalarınısağlamak ve RBC+C teorisinin hangi eylem basamağında olduklarınınincelenmesi ve öğretmenlere matematik öğrenmede zorluk yaşayanöğrencilere destek olma ve uygun öğretim ortamları oluşturarak gereklidüzenlemeleri yapabilmeleri konusunda rehberlik edeceği düşünceleribakımından önem taşıdığı düşünülmektedir. Mevcut araştırmada nitelaraştırma desenlerinden durum (örnek olay) çalışması temel araştırmaesası olarak kullanılmıştır. Nitel veri analizi kapsamında ise betimselanaliz kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kars ilindekiFahrettin Kırzıoğlu Bilim Sanat Merkezi’nde eğitim görmekte olan birüstün zekâlı 8. Sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencinin bilgi meydanagetirme süreçlerini incelemede, RBC+C soyutlama modeli kullanılmıştır.Bu modelin bilişsel eylemleri kapsamında yarı yapılandırılmış görüşmeve gözlem kullanılmıştır. İki sorudan oluşan çalışma yaprağı öğrenciyeverilmiştir. Problemlerin analizinde RBC+C soyutlama modelinin tanıma,kullanma, oluşturma ve pekiştirme aşamaları birlikte gözlenmiş vekaydedilmiştir. Araştırma kapsamında yapılan incelemeler neticesinde, üstün zekâlı öğrencinin kurallı ilerleyen terimlerin arasındaki ilişkiyiaçıklayıp, örüntü kavramına ulaştığı ve daha sonra örüntünün genelterimini oluşturabildiği ve orijinden geçen doğru denklemlerinin nasıl biryapıya sahip olması gerektiği bilgisine ulaştığı gözlenmiştir. Bu bağlamdakatılımcının RBC+C kuramının gözlemlenebilir bilişsel eylemlerinigerçekleştirebildiği ve bilgiyi soyutlayabildiği sonucuna ulaşılmaktadır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies |
Dergi ISSN | 1308-2140 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 03-2018 |
Cilt No | 13 |
Sayı | 4 |
Sayfalar | 707 / 727 |